Nintendo maakt opnieuw winst | RetailDetail

Nintendo maakt opnieuw winst

Nintendo maakt opnieuw winst

Het Japanse computerspellenbedrijf Nintendo heeft in het derde kwartaal van zijn lopende boekjaar opnieuw winst weten te maken. Dat heeft het te danken aan de zwakkere yen, maar ook aan het succes van de Pokémon-games.

Verhoogde winstverwachting

De omzet van Nintendo daalde nochtans van 221,5 miljard yen (1,8 miljard euro) naar 174,3 miljard yen (1,43 miljard euro). Toch wist het een operationele winst te boeken van 32,3 miljard yen (266 miljoen euro). Een jaar geleden was dat nog maar 29,1 miljard yen (239 miljoen euro). De voorbije twee kwartalen had Nintendo zelfs verlies gemaakt.

 

Dankzij de positieve winstcijfers heeft Nintendo besloten om zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar, dat in maart afloopt, naar boven bij te stellen. Nintendo verwacht nu het jaar af te sluiten met een nettowinst van 90 miljard yen (740 miljoen euro) in plaats van 50 miljard yen (410 miljoen euro). De omzetverwachting blijft met 470 miljard yen (3,9 miljard euro) gelijk.

 

Super Mario Run

De positieve cijfers zijn voor een deel het gevolg van de zwakkere positie van de yen ten opzichte van de Amerikaanse dollar, maar Nintendo bracht het voorbije kwartaal ook enkele verkooptoppers op de markt. Zo gingen de nieuwe games van Pokémon 14,69 miljoen keer over de toonbank, waardoor de verkoop van de handheldconsole 3DS steeg van 3,6 miljoen naar 3,73 miljoen stuks.

 

Tot slot was ook de smartphonegame Super Mario Run een succes: dat spel werd inmiddels 78 miljoen keer gedownload en ongeveer vier miljoen mensen legden nadien tien euro op tafel om het volledige game beschikbaar te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.