Omnichannelmodel beperkt coronaschade voor Fnac Darty

Fnac Darty uithangbord
Shutterstock.com

Elektroretailer Fnac Darty versterkt z’n omnichannelmodel en zet in op bijkomende diensten en nieuwe productgroepen. Dat leidde tot een mooie omzetgroei in het derde kwartaal, ook in België, waar online met 50% stijgt.

 

E-commerce groeit sterk

Retailgroep Fnac Darty, het moederbedrijf boven ketens als Fnac, Darty, Natures & Découvertes, Vanden Borre en BCC, realiseerde in het derde kwartaal van 2020 een omzet van 1,859 miljard euro en een vergelijkbare groei van 7,3%. De groep presteerde vooral goed in de regio’s Frankrijk-Zwitserland (+9%) en België-Luxemburg (+6,6%) maar ondervindt nog grote hinder van de strenge restricties in Spanje (-6,1%). Door de goede prestaties wist de retailer het omzetverlies als gevolg van de coronacrisis te beperken tot minder dan 100 miljoen euro eind september.
 

De sterke cijfers zijn deels te danken aan een sterke groei van de onlineverkopen: terwijl de trafiek in de winkels nog achterblijft, stijgt click & collect in alle regio’s. E-commerce was goed voor 21% van de totale omzet. Online groeide met 30% in Frankrijk en met meer dan 50% in België en Luxemburg.

 

Verbreding van het aanbod

Een andere groeidrijver is de diversificatie van het aanbod. De retailer zet met succes in op nieuwe categorieën zoals stadsmobiliteit, games, speelgoed, en interieurdecoratie. Ook het keukensegment doet het goed. Verder ontwikkelt het bedrijf nieuwe diensten, zoals Darty Max, een abonnementsdienst voor elektroherstellingen, of de lancering van een "After-Sales Service Barometer" die klanten toelaat om producten te vergelijken op het vlak van duurzaamheid en levensduur. De groep lanceert ook een nieuwe Fnac+ getrouwheidskaart.
 

In Nederland heeft de groep z’n dochter BCC verkocht aan Mirage Retail Groep van ondernemer Michiel Witteveen, die tevens eigenaar is van Blokker, Big Bazar en Intertoys. Die transactie zal naar verwachting tijdens het vierde kwartaal worden afgerond.