Omzet- en winstdaling voor Lenovo

Omzet- en winstdaling voor Lenovo

Omzet- en winstdaling voor Lenovo

De Chinese elektronicafabrikant Lenovo heeft 2016 afgesloten met een moeilijk kwartaal. Zowel de omzet als de winst ging in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar achteruit, en dat ondanks een stijging van het aantal verkochte (tablet-)pc’s.

Drie keer minder winst

Lenovo, ’s werelds grootste fabrikant van pc’s (maar daarnaast ook actief als verkoper van smartphones en datacenters), zag de kwartaalomzet met 6% dalen tot 12,2 miljard dollar, omgerekend zo’n 11,5 miljard euro. De winst kreeg een nog zwaardere klap te verduren: die kwam uit op 98 miljoen dollar (ruim 90 miljoen euro). Dat was een daling van liefst 67%, want een jaar eerder stond er nog een winst van 300 miljoen dollar in de boeken.

 

Ondanks de krimp van de pc-markt wereldwijd presteerde de computertak van Lenovo beter dan een jaar eerder: het bedrijf verkocht in het laatste kwartaal van 2016 zo'n 15,7 miljoen computers, terwijl ook de tabletverkoop er 10% op vooruitging. Samen waren ze goed voor een omzet van 8,6 miljard dollar (+2%) oftewel een recordaandeel van 22,4% op de wereldwijde pc-markt.

 

De smartphonetak presteerde minder goed: het aantal verkochte toestellen daalde met een kwart tot vijftien miljoen stuks, de omzet daalde met 23% tot 2,2 miljard dollar. Lenovo nam in 2014 de smartphonetak van Motorola over en brengt die toestellen sindsdien op de markt onder de merknaam Moto. Met succes, want de verkoop lag 12% hoger dan het jaar voordien. Daarnaast commercialiseert het ook nog smartphones onder eigen merknaam, enkel voor de Chinese markt, en die resultaten zijn duidelijk minder goed.

 

De derde tak, Data Center Group (servers, opslag, software en diensten), is goed voor 1,1 miljard dollar omzet (-20%). Al bij al is topman Yang Yuanqing niet ontevreden: “Ondanks aanhoudende macro-economische onzekerheid en met twee divisies in volle transitie (smartphones en datacenters, nvdr.) leverde Lenovo het voorbije kwartaal een stevige prestatie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.