Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Het Duitse detailhandelsconcern Metro AG zag in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar de omzet lager uitkomen dan een jaar eerder. Dat maakte topman Koch van het moederbedrijf van Makro, Saturn en Media Markt vandaag bekend.

Lager dan verwacht

Elektronicatak Media-Saturn heeft niet enkel te kampen met een verhoogde concurrentiestrijd met online retailers, maar het moet ook een heleboel interne problemen oplossen na het vertrek van de CEO. Die lag wederom in de clinch met Eric Kellerhals, de minderheidsaandeelhouder met vetorecht.

 

De elektronicareus zag de omzet in het eerste kwartaal met 3,1 % teruglopen tot 6,86 miljard euro, wat volgens het bedrijf te wijten is aan een "voortdurend uitdagende marktomgeving". Daarom heeft Metro zijn oudere vooruitzicht bijgestuurd, want in het verleden sprak men nog over "sterk stijgende" inkomsten.

 

De grootste aandeelhouder, met 79% van de aandelen in Media-Saturn, denkt nu dat de EBIT-cijfers (inkomsten voor intresten en belastingen) ongeveer op hetzelfde niveau zullen zitten als de cijfers van vorig jaar. Over het algemeen behoudt Metro Group wel de eigen vooruitzichten qua inkomsten en winst voor het voltallige fiscale jaar, aangezien andere afdelingen de terugval bij Media-Saturn zullen wegwerken.

 

Groepsomzet 5% gedaald

Ook de andere takken van het Duitse handelsconcern – de groothandel (Makro en Metro Cash & Carry), de supermarkten (Real) en de warenhuizen (Kaufhof) – ondervinden tegenwind. Pasen viel dit jaar niet in het eerste kwartaal en bovendien blijft de groep last hebben van de dure euro.

 

Daardoor zakte de totale omzet met ruim 5% tot 33 miljard euro (inclusief de verkoop van activiteiten in Oost-Europa). Metro boekte wel een nettowinst van 182 miljoen euro, een mooie sprong voorwaarts in vergelijking met de 20 miljoen euro van een jaar eerder (maar toen waren er wel flink wat eenmalige kostenposten en herstructureringslasten).

 

Ondanks de turbulente tijden houdt topman Koch dan ook vast aan zijn winstverwachting voor het gehele boekjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top