Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek | RetailDetail

Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Het Duitse detailhandelsconcern Metro AG zag in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar de omzet lager uitkomen dan een jaar eerder. Dat maakte topman Koch van het moederbedrijf van Makro, Saturn en Media Markt vandaag bekend.

Lager dan verwacht

Elektronicatak Media-Saturn heeft niet enkel te kampen met een verhoogde concurrentiestrijd met online retailers, maar het moet ook een heleboel interne problemen oplossen na het vertrek van de CEO. Die lag wederom in de clinch met Eric Kellerhals, de minderheidsaandeelhouder met vetorecht.

 

De elektronicareus zag de omzet in het eerste kwartaal met 3,1 % teruglopen tot 6,86 miljard euro, wat volgens het bedrijf te wijten is aan een "voortdurend uitdagende marktomgeving". Daarom heeft Metro zijn oudere vooruitzicht bijgestuurd, want in het verleden sprak men nog over "sterk stijgende" inkomsten.

 

De grootste aandeelhouder, met 79% van de aandelen in Media-Saturn, denkt nu dat de EBIT-cijfers (inkomsten voor intresten en belastingen) ongeveer op hetzelfde niveau zullen zitten als de cijfers van vorig jaar. Over het algemeen behoudt Metro Group wel de eigen vooruitzichten qua inkomsten en winst voor het voltallige fiscale jaar, aangezien andere afdelingen de terugval bij Media-Saturn zullen wegwerken.

 

Groepsomzet 5% gedaald

Ook de andere takken van het Duitse handelsconcern – de groothandel (Makro en Metro Cash & Carry), de supermarkten (Real) en de warenhuizen (Kaufhof) – ondervinden tegenwind. Pasen viel dit jaar niet in het eerste kwartaal en bovendien blijft de groep last hebben van de dure euro.

 

Daardoor zakte de totale omzet met ruim 5% tot 33 miljard euro (inclusief de verkoop van activiteiten in Oost-Europa). Metro boekte wel een nettowinst van 182 miljoen euro, een mooie sprong voorwaarts in vergelijking met de 20 miljoen euro van een jaar eerder (maar toen waren er wel flink wat eenmalige kostenposten en herstructureringslasten).

 

Ondanks de turbulente tijden houdt topman Koch dan ook vast aan zijn winstverwachting voor het gehele boekjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.