Omzet smartphones en tablets plafonneert tegen 2018

Omzet smartphones en tablets plafonneert tegen 2018

De ongebreidelde groei in de verkoop van smartphones en tablets is voorbij. Het groeiritme daalt gestaag en vanaf 2018 wordt zelfs een plafonnering van de verkopen verwacht, door goedkopere modellen en uitgestelde aankopen.

Plafond bijna bereikt

Managementadviseur Deloitte verwacht wel dat de wereldwijde omzet van de vijf TMT-toepassingen dit jaar boven de 550 miljard euro zal uitkomen, zo'n 35 miljard euro meer dan in 2013 en zowat het dubbele van 2007. Voor de komende jaren wordt op een verdere groei van de markt gerekend, al zal die aanzienlijk lager liggen dan de voorbije tien jaar. In 2015 wordt nog een toename van de verkopen met 4% verwacht, om vanaf 2017 nog maar marginaal te stijgen.

 

Het plafond voor de markt ligt op zowat 600 miljard euro, zegt het onderzoeksbureau. Op de markt voor nieuwe toestellen zijn de opportuniteiten beperkt en de markt voor vervangtoestellen is lang niet zo dynamisch als aanvankelijk werd ingeschat: in 2007 wilden de gebruikers gemiddeld elke 19 maanden een nieuwe smartphone, in 2013 is de houdbaarheid van een toestel gestegen tot gemiddeld meer dan 24 maanden.

 

Marktgroei smartphones moet van 55-plussers komen

Het belangrijkste segment blijft dat van de smartphones: dat zal in 2014 goed zijn voor een omzet van 275 miljard euro, bijna de helft van de hele sector dus. Zowel in aantal als in inkomsten is dat meer dan in 2013, maar de grote rek is uit de markt: in de meeste leeftijdsgroepen is de saturatie immers bereikt.

 

Alleen bij de 55-plussers is nog potentieel om te groeien: Deloitte verwacht dat tegen het jaareinde 45% à 50% van de 55-plussers een smartphone zal hebben, tegenover 37% in het midden van vorig jaar. Bij de 18-54-jarigen stond de teller toen al op 71%.

 

Grotere modellen scoren minder

Opmerkelijk is ook dat smartphones met een scherm groter dan 5 inch (de zogenaamde phablets) een kwart van de markt inpikken. In 2014 worden er wellicht zo’n 300 miljoen stuks van verkocht, dat is dubbel zoveel als in 2013 en tien keer het aantal van 2012. Daarmee zou de smartphone met het grote scherm meteen zijn top bereiken: het is immers minder praktisch om hem op te bergen.

 

Ook bij de tablets gaan vooral de compactere (en dus goedkopere) modellen de sterkste stijgingen kennen. Verwacht wordt dat er in 2014 zowat 285 miljoen tablets zullen worden verkocht, goed voor een omzet van zo’n 75 miljard euro. Als de verschuiving naar kleinere modellen zich voortzet, zal de verkoop van tablets het lastig hebben om tegen 2018 boven het huidige niveau uit te komen.

 

Pc’s en tv's verliezen steeds meer terrein

Toch draait de verkoop van smartphones en tablets daarmee nog altijd beter dan die van de pc’s. Jarenlang waren die goed voor een omzet van ongeveer 160 miljard euro, maar in 2013 zakte het verkoopcijfer van pc's met 12% tot minder dan 150 miljard euro. Heel wat analisten verwachten voor dit jaar overigens een verder afglijden met zowat 4%, vooral het gevolg van het dalen van de prijs per toestel.

 

Ook de markt van de tv-toestellen krimpt verder sinds de piek van 2011. Toen werd wereldwijd voor 85 miljard euro aan tv's verkocht, maar dit jaar valt de markt terug tot onder de 80 miljard. Nieuwe technologische mogelijkheden zoals 3D hebben de consument er niet toe aangezet om zijn oud toestel sneller te vervangen en een duurder exemplaar in huis te halen. Tegen 2018 kan er opnieuw een stijging komen, al wordt verwacht dat de piek uit 2011 niet meer zal worden bereikt.

 

Daartegenover staat dat de aanlevering van content steeds belangrijker wordt: Deloitte verwacht dat eind 2015 wereldwijd al meer dan 50 miljoen gezinnen twee of meer abonnementen voor betaal-tv zullen hebben. Nog eens 10 miljoen zullen de mogelijkheid hebben via het onderschrijven van een andere dienst zoals breedbandinternet. Ook bekijken steeds meer mensen films of tv-programma's via hun smartphone of (vaker) tablet, wat ook enorme mogelijkheden biedt.

 

Draagbare toestellen en online onderwijs blijven marginaal

Dit geldt ook voor de educatieve markt: Deloitte verwacht dat het aantal registraties van studenten die online een cursus volgen, zal stijgen tot 10 miljoen. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2012, al blijft het op de totale schoolpopulatie vooralsnog marginaal. Toch verwacht Deloitte dat tegen 2020 zowat 10% van alle opleidingen in het hoger onderwijs en de bedrijfswereld via online afstandsonderwijs zullen verlopen.

 

Verder verwacht Deloitte dat er dit jaar tien miljoen draagbare toestellen zullen worden verkocht (zoals internetbrillen, internetuurwerken en slimme fitnessarmbanden), goed voor meer dan twee miljard euro aan omzet. Dat is weliswaar een significant bedrag, maar het blijft toch relatief beperkt in de totaliteit van de TMT-markt. De toestellen zijn trouwens voorlopig vooral voor particulier gebruik: pas als hun prestaties en toepassingen verbeteren, zullen ze ook meer ingang vinden in de bedrijfswereld.

 

 

 

Deloitte haalde zijn voorspellingen uit honderden gesprekken met toplui uit de sector en duizenden interviews met consumenten. Het volledige rapport vindt u op hun website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top