Omzet technologie zal dit jaar dalen door lagere prijzen | RetailDetail

Omzet technologie zal dit jaar dalen door lagere prijzen

Omzet technologie zal dit jaar dalen door lagere prijzen

De prijzen van technologische producten als computers, televisies, smartphones en tablets zullen dit jaar dalen, waardoor we voor het eerst sinds lang wereldwijd minder geld uitgeven aan technologie.

Vooral prijzen dalen

In 2013 bereikte de omzet van technologische producten een hoogtepunt met een bedrag van 1.068 miljard dollar (785 miljard euro), drie procent meer dan in 2012. De Amerikaanse Consumer Electronics Association (CEA) en onderzoeksbureau GfK verwachten voor 2014 echter een daling van één procent naar 1.055 miljard dollar (776 miljard euro).

 

Het zijn dan vooral de prijzen die lager worden en niet het volume van de verkochte technologie: zo zou de verkoop van tablets in 2014 stijgen van 242 miljoen naar 340 miljoen exemplaren. Het aantal verkochte smartphones zou zelfs met een kwart stijgen, van 1 miljard toestellen naar 1,24 miljard.

 

Daar staat dus tegenover dat de prijzen flink dalen: de gemiddelde prijs van een smartphone is al gedaald van 325 euro in 2010 naar 250 euro in 2013. Die daling zou zich in 2014 gewoon verderzetten, waardoor de gemiddelde prijs zou uitkomen op net geen 220 euro.

 

De lagere prijzen zijn er om tegemoet te komen aan de vraag uit opkomende Aziatische landen, die Noord-Amerika hebben voorbijgestoken als belangrijkste consument in technologische producten. De groeilanden in Azië, met China voorop, hebben vorig jaar 207 miljard euro uitgegeven aan technologie, ten opzichte van 187 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.