Omzet technologie zal dit jaar dalen door lagere prijzen

Omzet technologie zal dit jaar dalen door lagere prijzen

De prijzen van technologische producten als computers, televisies, smartphones en tablets zullen dit jaar dalen, waardoor we voor het eerst sinds lang wereldwijd minder geld uitgeven aan technologie.

Vooral prijzen dalen

In 2013 bereikte de omzet van technologische producten een hoogtepunt met een bedrag van 1.068 miljard dollar (785 miljard euro), drie procent meer dan in 2012. De Amerikaanse Consumer Electronics Association (CEA) en onderzoeksbureau GfK verwachten voor 2014 echter een daling van één procent naar 1.055 miljard dollar (776 miljard euro).

 

Het zijn dan vooral de prijzen die lager worden en niet het volume van de verkochte technologie: zo zou de verkoop van tablets in 2014 stijgen van 242 miljoen naar 340 miljoen exemplaren. Het aantal verkochte smartphones zou zelfs met een kwart stijgen, van 1 miljard toestellen naar 1,24 miljard.

 

Daar staat dus tegenover dat de prijzen flink dalen: de gemiddelde prijs van een smartphone is al gedaald van 325 euro in 2010 naar 250 euro in 2013. Die daling zou zich in 2014 gewoon verderzetten, waardoor de gemiddelde prijs zou uitkomen op net geen 220 euro.

 

De lagere prijzen zijn er om tegemoet te komen aan de vraag uit opkomende Aziatische landen, die Noord-Amerika hebben voorbijgestoken als belangrijkste consument in technologische producten. De groeilanden in Azië, met China voorop, hebben vorig jaar 207 miljard euro uitgegeven aan technologie, ten opzichte van 187 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top