Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

10% omzet uit online

De totale omzet in het voorbije boekjaar uit op 22,155 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 1,9%, maar dé ster was de online omzet: die groeide daarbij met 21% naar 2,4 miljard euro.

 

In België steeg de omzet van 681 miljoen euro naar 686 miljoen euro. Ook in Nederland was er sprake van een kleine groei: van 1,57 miljard euro naar 1,59 miljard euro. In heel West- en Zuid-Europa steeg de omzet van 6,609 miljard euro naar 6,714 miljard euro, terwijl in de DACH-zone de omzet van 12,358 miljard euro naar 12,662 miljard euro steeg.

 

De EBITDA kwam met 704 miljoen euro iets lager uit dan een jaar eerder, maar netto werd er wel 249 miljoen euro winst gemaakt. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er 227 miljoen euro winst werd gemaakt.

 

Wordt er alleen naar het vierde kwartaal gekeken, dan steeg de omzet met 4,6% naar 5,264 miljard euro, waarbij er een winst van 146 miljoen euro werd gemaakt. Een jaar geleden was de nettowinst slechts 88 miljoen euro.