Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt | RetailDetail

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt
Shutterstock

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

10% omzet uit online

De totale omzet in het voorbije boekjaar uit op 22,155 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 1,9%, maar dé ster was de online omzet: die groeide daarbij met 21% naar 2,4 miljard euro.

 

In België steeg de omzet van 681 miljoen euro naar 686 miljoen euro. Ook in Nederland was er sprake van een kleine groei: van 1,57 miljard euro naar 1,59 miljard euro. In heel West- en Zuid-Europa steeg de omzet van 6,609 miljard euro naar 6,714 miljard euro, terwijl in de DACH-zone de omzet van 12,358 miljard euro naar 12,662 miljard euro steeg.

 

De EBITDA kwam met 704 miljoen euro iets lager uit dan een jaar eerder, maar netto werd er wel 249 miljoen euro winst gemaakt. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er 227 miljoen euro winst werd gemaakt.

 

Wordt er alleen naar het vierde kwartaal gekeken, dan steeg de omzet met 4,6% naar 5,264 miljard euro, waarbij er een winst van 146 miljoen euro werd gemaakt. Een jaar geleden was de nettowinst slechts 88 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.