Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd | RetailDetail

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Olaf Koch staat voor een zware uitdaging: hij moet de achterstand van het Duitse Metro-concern op het vlak van e-commerce goedmaken. Waarnemers vragen zich af of hij hiervoor nog veel tijd krijgt.

(Te?) laat van start

MediaMarkt en Saturn, de elektronicaketens van Metro, gingen pas in 2012 van start met webverkoop onder eigen naam en lopen daarmee een heel eind achter op heel wat branchegenoten.

 

Van de concurrentie van pure online spelers ligt Koch dan weer minder wakker: hij gaat ervan uit dat het fysieke netwerk een voordeel is in de strijd om de online koper. 44% van de online kopers haalt zijn digitaal bestelde goederen immers af in de winkel.

 

Tegen 2015 al 10% van de omzet

Koch verwacht dat de webverkoop tegen 2015 al voor zowat 10% van de omzet kan zorgen, tekende Reuters op. In het boekjaar 2012/2013 kon Media-Saturn voor 800 miljoen euro aan webverkopen inschrijven op een totale omzet van 14,4 miljard euro, dat is nog geen 6%. Het grootste deel daarvan kwam echter op rekening van Redcoon, het online pure player-broertje van Media-Saturn.

 

De vraag is of Koch de nodige tijd krijgt: hij zou strategisch niet op dezelfde lijn zitten als de familie Haniel, de belangrijkste aandeelhouder van Metro. Een aantal aandeelhouders vindt ook dat Koch te weinig retailervaring heeft: voordat hij in 2009 financieel directeur bij Metro werd, werkte hij namelijk voor autobouwer Daimler en het investeringsfonds Permira

 

Het contract van Koch loopt nog tot 2015. Hij zal dus snel met resultaten moeten komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.