Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Olaf Koch staat voor een zware uitdaging: hij moet de achterstand van het Duitse Metro-concern op het vlak van e-commerce goedmaken. Waarnemers vragen zich af of hij hiervoor nog veel tijd krijgt.

(Te?) laat van start

MediaMarkt en Saturn, de elektronicaketens van Metro, gingen pas in 2012 van start met webverkoop onder eigen naam en lopen daarmee een heel eind achter op heel wat branchegenoten.

 

Van de concurrentie van pure online spelers ligt Koch dan weer minder wakker: hij gaat ervan uit dat het fysieke netwerk een voordeel is in de strijd om de online koper. 44% van de online kopers haalt zijn digitaal bestelde goederen immers af in de winkel.

 

Tegen 2015 al 10% van de omzet

Koch verwacht dat de webverkoop tegen 2015 al voor zowat 10% van de omzet kan zorgen, tekende Reuters op. In het boekjaar 2012/2013 kon Media-Saturn voor 800 miljoen euro aan webverkopen inschrijven op een totale omzet van 14,4 miljard euro, dat is nog geen 6%. Het grootste deel daarvan kwam echter op rekening van Redcoon, het online pure player-broertje van Media-Saturn.

 

De vraag is of Koch de nodige tijd krijgt: hij zou strategisch niet op dezelfde lijn zitten als de familie Haniel, de belangrijkste aandeelhouder van Metro. Een aantal aandeelhouders vindt ook dat Koch te weinig retailervaring heeft: voordat hij in 2009 financieel directeur bij Metro werd, werkte hij namelijk voor autobouwer Daimler en het investeringsfonds Permira

 

Het contract van Koch loopt nog tot 2015. Hij zal dus snel met resultaten moeten komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top