Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd | RetailDetail

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Olaf Koch staat voor een zware uitdaging: hij moet de achterstand van het Duitse Metro-concern op het vlak van e-commerce goedmaken. Waarnemers vragen zich af of hij hiervoor nog veel tijd krijgt.

(Te?) laat van start

MediaMarkt en Saturn, de elektronicaketens van Metro, gingen pas in 2012 van start met webverkoop onder eigen naam en lopen daarmee een heel eind achter op heel wat branchegenoten.

 

Van de concurrentie van pure online spelers ligt Koch dan weer minder wakker: hij gaat ervan uit dat het fysieke netwerk een voordeel is in de strijd om de online koper. 44% van de online kopers haalt zijn digitaal bestelde goederen immers af in de winkel.

 

Tegen 2015 al 10% van de omzet

Koch verwacht dat de webverkoop tegen 2015 al voor zowat 10% van de omzet kan zorgen, tekende Reuters op. In het boekjaar 2012/2013 kon Media-Saturn voor 800 miljoen euro aan webverkopen inschrijven op een totale omzet van 14,4 miljard euro, dat is nog geen 6%. Het grootste deel daarvan kwam echter op rekening van Redcoon, het online pure player-broertje van Media-Saturn.

 

De vraag is of Koch de nodige tijd krijgt: hij zou strategisch niet op dezelfde lijn zitten als de familie Haniel, de belangrijkste aandeelhouder van Metro. Een aantal aandeelhouders vindt ook dat Koch te weinig retailervaring heeft: voordat hij in 2009 financieel directeur bij Metro werd, werkte hij namelijk voor autobouwer Daimler en het investeringsfonds Permira

 

Het contract van Koch loopt nog tot 2015. Hij zal dus snel met resultaten moeten komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

Samsung krijgt ervan langs van Chinezen

31/07/2018

Samsung stelt teleur in zijn tweede kwartaal: de elektronicaproducent ziet de omzet terugvallen door een tegenvallende smartphoneverkoop. De concurrentie van goedkopere producenten breekt het Zuid-Koreaanse bedrijf zuur op.

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.