Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Online verkoop Media-Saturn wordt race tegen de tijd

Olaf Koch staat voor een zware uitdaging: hij moet de achterstand van het Duitse Metro-concern op het vlak van e-commerce goedmaken. Waarnemers vragen zich af of hij hiervoor nog veel tijd krijgt.

(Te?) laat van start

MediaMarkt en Saturn, de elektronicaketens van Metro, gingen pas in 2012 van start met webverkoop onder eigen naam en lopen daarmee een heel eind achter op heel wat branchegenoten.

 

Van de concurrentie van pure online spelers ligt Koch dan weer minder wakker: hij gaat ervan uit dat het fysieke netwerk een voordeel is in de strijd om de online koper. 44% van de online kopers haalt zijn digitaal bestelde goederen immers af in de winkel.

 

Tegen 2015 al 10% van de omzet

Koch verwacht dat de webverkoop tegen 2015 al voor zowat 10% van de omzet kan zorgen, tekende Reuters op. In het boekjaar 2012/2013 kon Media-Saturn voor 800 miljoen euro aan webverkopen inschrijven op een totale omzet van 14,4 miljard euro, dat is nog geen 6%. Het grootste deel daarvan kwam echter op rekening van Redcoon, het online pure player-broertje van Media-Saturn.

 

De vraag is of Koch de nodige tijd krijgt: hij zou strategisch niet op dezelfde lijn zitten als de familie Haniel, de belangrijkste aandeelhouder van Metro. Een aantal aandeelhouders vindt ook dat Koch te weinig retailervaring heeft: voordat hij in 2009 financieel directeur bij Metro werd, werkte hij namelijk voor autobouwer Daimler en het investeringsfonds Permira

 

Het contract van Koch loopt nog tot 2015. Hij zal dus snel met resultaten moeten komen.

Tags: