Ouderen zorgen voor groei smartphonepenetratie | RetailDetail

Ouderen zorgen voor groei smartphonepenetratie

Ouderen zorgen voor groei smartphonepenetratie
http://www.shutterstock.com/nl/pic-225098761/stock-photo-smiling-senior-man-text-messaging-through-mobile-phone-at-nursing-home-porch.html?src=LXLC16wjuhMmef6lZ4KpqQ-1-5

Vooral ouderen zorgen er in Nederland voor dat de smartphonepenetratie blijft groeien. Bij de jongere generaties is de markt immers stilaan verzadigd, maar bij 70-plussers is er nog steeds sprake van groei.

Inhaalbeweging oudere vrouwen

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat 86% van alle Nederlanders in het eerste kwartaal van 2016 over een smartphone beschikten. Bij de groep 12- tot en met 19-jarigen was dat zelfs 96%. Bij de groep 70- tot 79-jarigen was dat slechts 55%, maar het is in die laatste groep waar er nog duidelijk groei zichtbaar is, want een jaar geleden had slechts 47% van hen een smartphone in bezit.

 

Het zijn vooral de vrouwen bij de 70-plussers die bezig zijn aan een inhaalbeweging: in het vorige onderzoek had 54% van de mannen in die groep een smartphone, tegenover 37% bij de vrouwen. In het laatste onderzoek is dat respectievelijk 57% en 52%.

 

De groei van smartphonepenetratie is wel aan het afvlakken: tussen het eerste kwartaal van 2014 en het eerste kwartaal van 2015 was er nog sprake van een groei van 9%, maar het voorbije jaar was dat slechts 7%. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Mobiele kassa’s bij Carrefour Express

11/04/2018

In de Europese wijk in Brussel opende Carrefour Express een vestiging van de nieuwste generatie. De gemakswinkel richt zich tot passanten en voorziet mobiele kassa’s om piekmomenten op te vangen.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.