PC-markt alweer 7 tot 9% gekrompen | RetailDetail

PC-markt alweer 7 tot 9% gekrompen

PC-markt alweer 7 tot 9% gekrompen

De wereldmarkt voor computers blijft achteruitboeren, en dat nu al voor het zesde kwartaal op rij. Enkel de nummers één en twee, Lenovo en HP, kunnen nog een beetje groeien.

Scholieren verkiezen tablets

Doorgaans rekenen pcmakers op het derde kwartaal, omdat dan flink wat scholieren een computer kopen bij de start van een nieuw schooljaar. Desondanks ging de verkoop weer zwaar achteruit: volgens marktonderzoeksbureau IDC kwam de verkoop 7,6% lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, volgens Gartner bedroeg de daling zelfs 8,6%. Blijkbaar kozen de scholieren dit jaar massaal voor tablets (die, voor alle duidelijkheid, niet in deze cijfers vervat zitten).

 

De pc-verkoop zakt nu al zes kwartalen op een rij: met 87,8 miljoen verkochte pc's is het derde kwartaal van 2013 meteen het zwakste sinds 2008. Vooral in Europa, het Midden-Oosten en Afrika lijkt de pc-verkoop in vrije val: -13,7%. Enkel in de Verenigde Staten (+3,5%) en Azië/Stille Oceaan (+11,2%) is er nog groei.

 

In die krimpende markt zijn de huidige nummers één en twee, Lenovo en HP, de enige winnaars. Het Chinese Lenovo, dat in 2005 de pc-afdeling van IBM overnam, is goed voor 17,6% van de verkoop (bijna één procent meer dan vorig kwartaal). Het Amerikaanse HP, dat eerder dit jaar werd ingehaald door Lenovo, ziet zijn marktaandeel groeien van 16,3 naar 17,1%. Alle andere concurrenten trappelen ter plaatse of verliezen fors.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.