Philips moet lichtdivisie verkopen voor helft van de prijs | RetailDetail

Philips moet lichtdivisie verkopen voor helft van de prijs

Philips moet lichtdivisie verkopen voor helft van de prijs

Het Eindhovense Philips heeft zijn lichtdivisie Lumileds voor 1,5 miljard dollar (1,4 miljard euro) verkocht aan het Amerikaanse fonds Apollo. Dat is ongeveer de helft van de prijs die het Chinese GO Scale Capital vorig jaar wou neertellen.

Eerdere deal afgewezen

GO Scale Capital is een consortium dat bestaat uit GSR Ventures, Oak Investment Partners, Asia Pacific Resource Development en Nanchang Industrial Group. Zij wilden samen 2,9 miljard dollar (2,7 miljard euro) neertellen voor Lumileds, maar die deal werd tegenhouden door het Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) vanwege veiligheidsredenen. Meer details zijn er niet bekend over het oordeel, maar waarschijnlijk wilde CFIUS niet dat Lumileds, dat ook een leverancier is van de Amerikaanse overheid, in Chinese handen terecht kwam.

 

Nu is er met Apollo dus een nieuwe overnemer gevonden, al betaalt die dus beduidend minder dan het bedrag waar Philips op hoopte. “Ik ben tevreden dat we met Apollo de juiste eigenaar voor Lumileds hebben gevonden”, zei CEO Frans van Houten wel over de deal. Lumileds haalde in 2015 een omzet van ongeveer twee miljard dollar en stelt circa 8.800 tewerk in meer dan dertig landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.