Photo Hall blijft bloeden | RetailDetail

Photo Hall blijft bloeden

Photo Hall blijft bloeden

Photo Hall blijft op de sukkel: tijdens het eerste halfjaar van 2012 zag de noodlijdende elektronicaketen zijn bedrijfsverlies oplopen tot 3,1 miljoen euro, ondanks de sluiting van enkele onrendabele winkels. De hele Spectorgroep zag zijn verlies zelfs zestien (!) keer groter worden, van 0,2 miljoen naar 3,4 miljoen euro.

Economische crisis maakt elektroslachtoffers

Photo Hall is al geruime tijd het zorgenkind van de beursgenoteerde fotogroep Spector. De moeilijke economische toestand doet de consument de vinger op de knip houden en door de stevige concurrentie onder producenten en (vooral online) verdelers dalen de prijzen fors.

 

De omzet ging er 18,7% op achteruit tot 56,24 miljoen euro, al is dat wel deels het gevolg van het sluiten van zestien niet-rendabele winkels in België en Luxemburg. Daardoor is het aantal verkooppunten teruggevallen tot 78 in België en 16 in het Groothertogdom.

 

Ook financieel ging het verder de verkeerde kant op. Het recurrente bedrijfsverlies kwam uit op 3,43 miljoen euro, een aanzienlijke verslechtering tegen de malus van 1,82 miljoen euro uit dezelfde periode van 2011. De recurrente bedrijfskasstroom daalde daarbij van net geen miljoen euro negatief naar 2,8 miljoen euro, wat erop wijst dat er nog steeds geld blijft wegvloeien uit de onderneming.

 

Onder bescherming van de rechtbank

Photo Hall staat sinds deze zomer onder de bescherming van de rechtbank van koophandel. Die procedure loopt nog tot eind december. Intussen heeft moederbedrijf de tijd om uit te kijken naar een overnemer voor de keten.

 

De resultaten van Photo Hall wegen zwaar op de rekeningen van Spector. Het moederbedrijf keek daardoor in het eerste semester aan tegen een nettoverlies van 6,083 miljoen euro. Ook de andere poot van Spector, Imaging, zag alle indicatoren immers nogmaals op rood springen (omzet -4%, winst -74%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.