Photo Hall blijft bloeden | RetailDetail

Photo Hall blijft bloeden

Photo Hall blijft bloeden

Photo Hall blijft op de sukkel: tijdens het eerste halfjaar van 2012 zag de noodlijdende elektronicaketen zijn bedrijfsverlies oplopen tot 3,1 miljoen euro, ondanks de sluiting van enkele onrendabele winkels. De hele Spectorgroep zag zijn verlies zelfs zestien (!) keer groter worden, van 0,2 miljoen naar 3,4 miljoen euro.

Economische crisis maakt elektroslachtoffers

Photo Hall is al geruime tijd het zorgenkind van de beursgenoteerde fotogroep Spector. De moeilijke economische toestand doet de consument de vinger op de knip houden en door de stevige concurrentie onder producenten en (vooral online) verdelers dalen de prijzen fors.

 

De omzet ging er 18,7% op achteruit tot 56,24 miljoen euro, al is dat wel deels het gevolg van het sluiten van zestien niet-rendabele winkels in België en Luxemburg. Daardoor is het aantal verkooppunten teruggevallen tot 78 in België en 16 in het Groothertogdom.

 

Ook financieel ging het verder de verkeerde kant op. Het recurrente bedrijfsverlies kwam uit op 3,43 miljoen euro, een aanzienlijke verslechtering tegen de malus van 1,82 miljoen euro uit dezelfde periode van 2011. De recurrente bedrijfskasstroom daalde daarbij van net geen miljoen euro negatief naar 2,8 miljoen euro, wat erop wijst dat er nog steeds geld blijft wegvloeien uit de onderneming.

 

Onder bescherming van de rechtbank

Photo Hall staat sinds deze zomer onder de bescherming van de rechtbank van koophandel. Die procedure loopt nog tot eind december. Intussen heeft moederbedrijf de tijd om uit te kijken naar een overnemer voor de keten.

 

De resultaten van Photo Hall wegen zwaar op de rekeningen van Spector. Het moederbedrijf keek daardoor in het eerste semester aan tegen een nettoverlies van 6,083 miljoen euro. Ook de andere poot van Spector, Imaging, zag alle indicatoren immers nogmaals op rood springen (omzet -4%, winst -74%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.