Photo Hall vraagt bescherming tegen schuldeisers aan | RetailDetail

Photo Hall vraagt bescherming tegen schuldeisers aan

Photo Hall vraagt bescherming tegen schuldeisers aan

Multimediaketen Photo Hall heeft vanmorgen bescherming aangevraagd tegen schuldeisers, in de hoop gauw een overnemer te vinden. De dochteronderneming van Spector heeft immers de procedure opgestart om gebruik te maken van de Wet op de Continuïteit van Ondernemingen.

Geen andere afloop mogelijk

De keten doet het al een hele tijd slecht: door de economische crisis, de verscherpte concurrentie en het feit dat Photo Hall zich moeilijk kan aanpassen aan de veranderende retailrealiteit is de keten al langer een blok aan het financiële been van de Spector Group.

 

De groep uit Wetteren probeerde vorig jaar uit alle macht om de situatie nog te redden: Spector sloot winkels, ontsloeg personeel en voerde wijzigingen door aan het management, maar dat kon dus allemaal niet echt baten. Vanmorgen maakte Spector dan ook bekend dat er geen akkoord mogelijk was met de kredietverstrekkers, met deze stap als enige mogelijke gevolg.

 

Offline-ketens ten dode opgeschreven?

Met zijn 98 vestigingen en een omzet van 141 miljoen euro is Photo Hall een belangrijke speler op de Belgische en Luxemburgse markt, maar net als vele offline concurrenten is de keten niet opgewassen tegen de vele webshops die elektronica heel wat goedkoper kunnen aanbieden. Bij de bekendmaking van de jaarresultaten van 2011 wees huisanalist Jorg Snoeck er al op dat "Photo Hall op deze manier niet kan overleven."

 

Het beursgenoteerde Spector laat wel weten geen verplichtingen te hebben tegenover de schuldeisers van Photo Hall. De groep meent dan ook dat de Imaging-tak van het bedrijf, die onder de merknaam Smartphoto foto's verwerkt tot cadeaus en andere fotoproducten, geen last zal ondervinden van de problemen bij zijn retailbroertje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.