Photo Hall weer in het rood

Photo Hall weer in het rood

Net nu de fotodivisie opnieuw winst begint te maken, lijdt de retailpoot van Spector – Photo Hall en het Luxemburgse zusje Hifi International – weer verlies. De groep uit Wetteren hoopt het tij snel te kunnen keren met een nieuw type winkel, waarvan de eerste onlangs de deuren opende in Jette.

Bijna 10% omzetdaling

In het eerste kwartaal was de Retail Group overduidelijk Spectors zorgenkindje: de opbrengsten daalden 9,8% tot 36,36 miljoen euro. Net als in de meeste West-Europese landen heeft ook de retail in België en Luxemburg te kampen met een consument die twee keer nadenkt alvorens zijn geld te laten rollen. Een gevolg van de stijging van de energieprijzen en de daaruit voortvloeiende hogere inflatie. In Luxemburg ziet Hifi International zich bovendien geconfronteerd met een meer concurrentiële marktomgeving, verklaart Spector de terugval. Doordat de omzetdaling niet volledig kon worden opgevangen door kostenbesparingen, boekte de retailafdeling uiteindelijk een verlies van 0,38 miljoen euro.

Binnenstedelijk concept

Photo Hall opende het voorbije kwartaal overigens zijn 92ste vestiging in ons land. Het werd meteen de eerste van een nieuw type binnenstedelijke winkel: met een kleinere verkoopoppervlakte van 120 m² in plaats van de gebruikelijke 200 m².


In een gesprek met zakenkrant De Tijd benadrukt ceo Tonny Van Doorslaer dat een verkoop van de hele keten “vandaag niet aan de orde is. Laat dat duidelijk zijn.” Al erkent hij wel dat een sluiting van bepaalde, slecht presterende winkels niet uitgesloten is als de moeilijke situatie aanhoudt. In elk geval wil de topman nog geen “drastische maatregelen nemen op basis van de cijfers in januari, februari en maart, trouwens de maanden die traditioneel de minste maanden van het jaar zijn.”

 

Net nu de fotodivisie opnieuw winst begint te maken, lijdt de retailpoot van Spector – Photo Hall en het Luxemburgse zusje Hifi International – weer verlies. De groep uit Wetteren hoopt het tij snel te kunnen keren met een nieuw type winkel, waarvan de eerste onlangs de deuren opende in Jette.

Bijna 10% omzetdaling

In het eerste kwartaal was de Retail Group overduidelijk Spectors zorgenkindje: de opbrengsten daalden 9,8% tot 36,36 miljoen euro. Net als in de meeste West-Europese landen heeft ook de retail in België en Luxemburg te kampen met een consument die twee keer nadenkt alvorens zijn geld te laten rollen. Een gevolg van de stijging van de energieprijzen en de daaruit voortvloeiende hogere inflatie. In Luxemburg ziet Hifi International zich bovendien geconfronteerd met een meer concurrentiële marktomgeving, verklaart Spector de terugval. Doordat de omzetdaling niet volledig kon worden opgevangen door kostenbesparingen, boekte de retailafdeling uiteindelijk een verlies van 0,38 miljoen euro.

Binnenstedelijk concept

Photo Hall opende het voorbije kwartaal overigens zijn 92ste vestiging in ons land. Het werd meteen de eerste van een nieuw type binnenstedelijke winkel: met een kleinere verkoopoppervlakte van 120 m² in plaats van de gebruikelijke 200 m².


In een gesprek met zakenkrant De Tijd benadrukt ceo Tonny Van Doorslaer dat een verkoop van de hele keten “vandaag niet aan de orde is. Laat dat duidelijk zijn.” Al erkent hij wel dat een sluiting van bepaalde, slecht presterende winkels niet uitgesloten is als de moeilijke situatie aanhoudt. In elk geval wil de topman nog geen “drastische maatregelen nemen op basis van de cijfers in januari, februari en maart, trouwens de maanden die traditioneel de minste maanden van het jaar zijn.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top