Photo Hall weer in het rood | RetailDetail

Photo Hall weer in het rood

Photo Hall weer in het rood

Net nu de fotodivisie opnieuw winst begint te maken, lijdt de retailpoot van Spector – Photo Hall en het Luxemburgse zusje Hifi International – weer verlies. De groep uit Wetteren hoopt het tij snel te kunnen keren met een nieuw type winkel, waarvan de eerste onlangs de deuren opende in Jette.

Bijna 10% omzetdaling

In het eerste kwartaal was de Retail Group overduidelijk Spectors zorgenkindje: de opbrengsten daalden 9,8% tot 36,36 miljoen euro. Net als in de meeste West-Europese landen heeft ook de retail in België en Luxemburg te kampen met een consument die twee keer nadenkt alvorens zijn geld te laten rollen. Een gevolg van de stijging van de energieprijzen en de daaruit voortvloeiende hogere inflatie. In Luxemburg ziet Hifi International zich bovendien geconfronteerd met een meer concurrentiële marktomgeving, verklaart Spector de terugval. Doordat de omzetdaling niet volledig kon worden opgevangen door kostenbesparingen, boekte de retailafdeling uiteindelijk een verlies van 0,38 miljoen euro.

Binnenstedelijk concept

Photo Hall opende het voorbije kwartaal overigens zijn 92ste vestiging in ons land. Het werd meteen de eerste van een nieuw type binnenstedelijke winkel: met een kleinere verkoopoppervlakte van 120 m² in plaats van de gebruikelijke 200 m².


In een gesprek met zakenkrant De Tijd benadrukt ceo Tonny Van Doorslaer dat een verkoop van de hele keten “vandaag niet aan de orde is. Laat dat duidelijk zijn.” Al erkent hij wel dat een sluiting van bepaalde, slecht presterende winkels niet uitgesloten is als de moeilijke situatie aanhoudt. In elk geval wil de topman nog geen “drastische maatregelen nemen op basis van de cijfers in januari, februari en maart, trouwens de maanden die traditioneel de minste maanden van het jaar zijn.”

 

Net nu de fotodivisie opnieuw winst begint te maken, lijdt de retailpoot van Spector – Photo Hall en het Luxemburgse zusje Hifi International – weer verlies. De groep uit Wetteren hoopt het tij snel te kunnen keren met een nieuw type winkel, waarvan de eerste onlangs de deuren opende in Jette.

Bijna 10% omzetdaling

In het eerste kwartaal was de Retail Group overduidelijk Spectors zorgenkindje: de opbrengsten daalden 9,8% tot 36,36 miljoen euro. Net als in de meeste West-Europese landen heeft ook de retail in België en Luxemburg te kampen met een consument die twee keer nadenkt alvorens zijn geld te laten rollen. Een gevolg van de stijging van de energieprijzen en de daaruit voortvloeiende hogere inflatie. In Luxemburg ziet Hifi International zich bovendien geconfronteerd met een meer concurrentiële marktomgeving, verklaart Spector de terugval. Doordat de omzetdaling niet volledig kon worden opgevangen door kostenbesparingen, boekte de retailafdeling uiteindelijk een verlies van 0,38 miljoen euro.

Binnenstedelijk concept

Photo Hall opende het voorbije kwartaal overigens zijn 92ste vestiging in ons land. Het werd meteen de eerste van een nieuw type binnenstedelijke winkel: met een kleinere verkoopoppervlakte van 120 m² in plaats van de gebruikelijke 200 m².


In een gesprek met zakenkrant De Tijd benadrukt ceo Tonny Van Doorslaer dat een verkoop van de hele keten “vandaag niet aan de orde is. Laat dat duidelijk zijn.” Al erkent hij wel dat een sluiting van bepaalde, slecht presterende winkels niet uitgesloten is als de moeilijke situatie aanhoudt. In elk geval wil de topman nog geen “drastische maatregelen nemen op basis van de cijfers in januari, februari en maart, trouwens de maanden die traditioneel de minste maanden van het jaar zijn.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.