Prijs smartphones in dalende lijn in Europa

Prijs smartphones in dalende lijn in Europa

De gemiddelde aankoopprijs van een smartphone in Europa is in snel tempo aan het zakken. Ten opzichte van een jaar geleden is de prijs met meer dan 50 euro gedaald. Ondanks een groter volume wordt er een lagere omzet gehaald op de verkoop.

Dalende omzet

De gemiddelde prijs voor een smartphone daalde in Europa van 408 euro vorig jaar naar 350 euro dit jaar. In Centraal- en Oost-Europa viel de prijs zelfs met 18 procent terug naar amper 191 euro. Dat zegt marktonderzoeker GfK.


In totaal werden er in het tweede kwartaal 30,3 miljoen telefoons verkocht in West-Europa. Dat is een stijging van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toch was er een flinke daling van de omzet: de omzet viel terug van 12,5 miljard dollar (11,1 miljard euro) naar 11,7 miljard dollar (10,4 miljard euro).

 

Wel groei in Verenigde Staten en China

Al wordt de dalende lijn niet over de hele wereld doorgetrokken: in de Verenigde Staten steeg de gemiddelde prijs van 382 dollar (339 euro) naar 409 dollar (363 euro). Het volume groeide er ook met 10 procent naar 44,4 miljoen stuks, waardoor de omzet uitkwam op 18,2 miljard dollar (16,2 miljard euro). Dat is een groei van 19 procent.


De grootste groei was weliswaar te vinden in China, waar de populariteit van de iPhone zorgde voor een stijging van 31 procent naar 302 dollar (274 euro). De omzet kwam zo uit op 26,8 miljard dollar (23,8 miljard euro), een groei van 17 procent.


GfK verwacht dat de volledige markt in 2015 met 10 procent zal groeien. Vorig jaar was dat nog 23 procent, maar ondertussen is de markt in bepaalde gebieden verzadigd geraakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top