Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro | RetailDetail

Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

De problemen die elektronicaketen BCC vorig jaar had met haar informaticasysteem in het distributiecentrum, hebben het bedrijf uiteindelijk 3,5 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit het jaarrapport van moederbedrijf Darty.

Betere resultaten voor Darty Group

Onder andere door die problemen steeg het verlies bij BCC vorig jaar met 9,1 miljoen euro. Het is ondertussen al het vierde jaar op rij dat er verlies wordt gemaakt bij de keten. De problemen ontstonden toen BCC zijn logistiek systeem wilde vernieuwen:de implementatie van het nieuwe systeem verliep echter niet goed, waardoor heel wat klanten hun online bestellingen te laat kregen geleverd.

 

Bij het Belgische Vanden Borre waren de resultaten beter, al daalde ook daar de winst lichtjes. Over het hele jaar werd er in België en Nederland een omzet gehaald van 705,5 miljoen euro, een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam er vooral dankzij de achttien nieuwe winkels die BCC in februari van 2015 toevoegde: de vergelijkbare omzet daalde dan ook met 3,8%. De online omzet groeide dan weer met 13% en is nu goed voor 14% van de totale omzet.

 

De totale omzet bij Darty, dat onlangs nog een overnamebod van Fnac aanvaardde, groeide met 4,1% naar 3,66 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg met 3,9% en de winst kwam zelfs een kwart hoger uit op 93,1 miljoen euro.

 

“Vandaag laten we een sterk resultaat zien, dat de bekroning is van de Nouvelle Confiance-strategie die in 2012 werd opgezet”, aldus voorzitter van de raad van bestuur, Alan Parker. “Darty bevindt zich nu in een veel sterkere positie dan eerder en kan met vertrouwen naar de toekomst kijken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.