Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro | RetailDetail

Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

Problemen met logistiek kostten BCC meer dan 3 miljoen euro

De problemen die elektronicaketen BCC vorig jaar had met haar informaticasysteem in het distributiecentrum, hebben het bedrijf uiteindelijk 3,5 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit het jaarrapport van moederbedrijf Darty.

Betere resultaten voor Darty Group

Onder andere door die problemen steeg het verlies bij BCC vorig jaar met 9,1 miljoen euro. Het is ondertussen al het vierde jaar op rij dat er verlies wordt gemaakt bij de keten. De problemen ontstonden toen BCC zijn logistiek systeem wilde vernieuwen:de implementatie van het nieuwe systeem verliep echter niet goed, waardoor heel wat klanten hun online bestellingen te laat kregen geleverd.

 

Bij het Belgische Vanden Borre waren de resultaten beter, al daalde ook daar de winst lichtjes. Over het hele jaar werd er in België en Nederland een omzet gehaald van 705,5 miljoen euro, een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam er vooral dankzij de achttien nieuwe winkels die BCC in februari van 2015 toevoegde: de vergelijkbare omzet daalde dan ook met 3,8%. De online omzet groeide dan weer met 13% en is nu goed voor 14% van de totale omzet.

 

De totale omzet bij Darty, dat onlangs nog een overnamebod van Fnac aanvaardde, groeide met 4,1% naar 3,66 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg met 3,9% en de winst kwam zelfs een kwart hoger uit op 93,1 miljoen euro.

 

“Vandaag laten we een sterk resultaat zien, dat de bekroning is van de Nouvelle Confiance-strategie die in 2012 werd opgezet”, aldus voorzitter van de raad van bestuur, Alan Parker. “Darty bevindt zich nu in een veel sterkere positie dan eerder en kan met vertrouwen naar de toekomst kijken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.