Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten | RetailDetail

Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Er komt een verbod op publiciteit voor gsm's die zich specifiek richt tot kinderen onder de veertien en ook toestellen gericht op kinderen onder de zeven jaar worden verboden. Met deze en andere maatregelen wil de regering kinderen beschermen tegen de schadelijke straling.

Straling is gevaarlijker voor kinderen

Zolang er geen absolute zekerheid is over de onschadelijkheid van de elektromagnetische straling van de toestellen, mogen we geen risico nemen, vinden de federale ministers van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte. Ze zullen op 1 maart een ontwerp van koninklijk besluit voorleggen aan de ministerraad.

 

Een eerste maatregel slaat op de bescherming van de jonge consument. Aangezien de straling van een gsm meer invloed heeft op een kinderhoofd dan op het hoofd van een volwassene, komt er een verbod op specifieke reclame voor kinderen onder de veertien – bijvoorbeeld in hun tijdschriften of rond kinderprogramma's op radio en televisie. Daarnaast komt er een verbod op de verkoop van toestellen die zich door hun design specifiek op kinderen tot zeven jaar richten.

 

Voorts moet elke gebruiker voortaan worden geïnformeerd over de stralingswaarde van de verschillende gsm's. Volgens de Europese regeling mag niet meer dan 2 watt/kg bedragen, vanaf binnenkort moet die waarde daarom worden vermeld in zowel de verkooppunten als in de reclames. Een andere gsm kopen kan de blootstelling aan de straling trouwens al met drie tot tien keer verminderen.

 

Simpele maatregelen tegen hoge straling

Vande Lanotte en Onkelinx geven wel toe dat de stralingswaarde die door de fabrikant wordt opgegeven niet altijd met de werkelijke blootstelling aan de radiogolven overeenkomt. In de praktijk kan het zendvermogen schommelen naargelang de ontvangstkwaliteit: bij een slechte ontvangst is de elektromagnetische straling namelijk groter.

 

Vier procent van de gsm-gebruikers belt meer dan dertig minuten per dag, vaak mensen die hun mobiel toestel om beroepsredenen gebruiken. Ook onder jongeren zit het gebruik echter in de lift. De ministers raden hen in elk geval het gebruik van een oortje aan: dat vermindert de straling al met honderd keer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.