Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Er komt een verbod op publiciteit voor gsm's die zich specifiek richt tot kinderen onder de veertien en ook toestellen gericht op kinderen onder de zeven jaar worden verboden. Met deze en andere maatregelen wil de regering kinderen beschermen tegen de schadelijke straling.

Straling is gevaarlijker voor kinderen

Zolang er geen absolute zekerheid is over de onschadelijkheid van de elektromagnetische straling van de toestellen, mogen we geen risico nemen, vinden de federale ministers van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte. Ze zullen op 1 maart een ontwerp van koninklijk besluit voorleggen aan de ministerraad.

 

Een eerste maatregel slaat op de bescherming van de jonge consument. Aangezien de straling van een gsm meer invloed heeft op een kinderhoofd dan op het hoofd van een volwassene, komt er een verbod op specifieke reclame voor kinderen onder de veertien – bijvoorbeeld in hun tijdschriften of rond kinderprogramma's op radio en televisie. Daarnaast komt er een verbod op de verkoop van toestellen die zich door hun design specifiek op kinderen tot zeven jaar richten.

 

Voorts moet elke gebruiker voortaan worden geïnformeerd over de stralingswaarde van de verschillende gsm's. Volgens de Europese regeling mag niet meer dan 2 watt/kg bedragen, vanaf binnenkort moet die waarde daarom worden vermeld in zowel de verkooppunten als in de reclames. Een andere gsm kopen kan de blootstelling aan de straling trouwens al met drie tot tien keer verminderen.

 

Simpele maatregelen tegen hoge straling

Vande Lanotte en Onkelinx geven wel toe dat de stralingswaarde die door de fabrikant wordt opgegeven niet altijd met de werkelijke blootstelling aan de radiogolven overeenkomt. In de praktijk kan het zendvermogen schommelen naargelang de ontvangstkwaliteit: bij een slechte ontvangst is de elektromagnetische straling namelijk groter.

 

Vier procent van de gsm-gebruikers belt meer dan dertig minuten per dag, vaak mensen die hun mobiel toestel om beroepsredenen gebruiken. Ook onder jongeren zit het gebruik echter in de lift. De ministers raden hen in elk geval het gebruik van een oortje aan: dat vermindert de straling al met honderd keer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top