Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Reclame voor gsm mag zich niet tot kinderen richten

Er komt een verbod op publiciteit voor gsm's die zich specifiek richt tot kinderen onder de veertien en ook toestellen gericht op kinderen onder de zeven jaar worden verboden. Met deze en andere maatregelen wil de regering kinderen beschermen tegen de schadelijke straling.

Straling is gevaarlijker voor kinderen

Zolang er geen absolute zekerheid is over de onschadelijkheid van de elektromagnetische straling van de toestellen, mogen we geen risico nemen, vinden de federale ministers van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte. Ze zullen op 1 maart een ontwerp van koninklijk besluit voorleggen aan de ministerraad.

 

Een eerste maatregel slaat op de bescherming van de jonge consument. Aangezien de straling van een gsm meer invloed heeft op een kinderhoofd dan op het hoofd van een volwassene, komt er een verbod op specifieke reclame voor kinderen onder de veertien – bijvoorbeeld in hun tijdschriften of rond kinderprogramma's op radio en televisie. Daarnaast komt er een verbod op de verkoop van toestellen die zich door hun design specifiek op kinderen tot zeven jaar richten.

 

Voorts moet elke gebruiker voortaan worden geïnformeerd over de stralingswaarde van de verschillende gsm's. Volgens de Europese regeling mag niet meer dan 2 watt/kg bedragen, vanaf binnenkort moet die waarde daarom worden vermeld in zowel de verkooppunten als in de reclames. Een andere gsm kopen kan de blootstelling aan de straling trouwens al met drie tot tien keer verminderen.

 

Simpele maatregelen tegen hoge straling

Vande Lanotte en Onkelinx geven wel toe dat de stralingswaarde die door de fabrikant wordt opgegeven niet altijd met de werkelijke blootstelling aan de radiogolven overeenkomt. In de praktijk kan het zendvermogen schommelen naargelang de ontvangstkwaliteit: bij een slechte ontvangst is de elektromagnetische straling namelijk groter.

 

Vier procent van de gsm-gebruikers belt meer dan dertig minuten per dag, vaak mensen die hun mobiel toestel om beroepsredenen gebruiken. Ook onder jongeren zit het gebruik echter in de lift. De ministers raden hen in elk geval het gebruik van een oortje aan: dat vermindert de straling al met honderd keer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

Vanden Borre opent shop-in-shop in Fnac Groenplaats

17/08/2017

Elektronicaketen Vanden Borre heeft gisteren een eerste shop-in-shop geopend bij Fnac. De keuze viel daarbij op de vestiging van de Franse multimediaketen aan de Antwerpse Groenplaats in het Grand Bazar Shopping Center.

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Back to top