Recordomzet maar winstdaling voor Apple

Recordomzet maar winstdaling voor Apple

Apple heeft in zijn boekjaar 2012-2013, dat op 30 september afsloot, een recordomzet van zowat 171 miljard dollar (141 miljard euro) gerealiseerd, 9 procent meer dan het jaar voordien. Toch kon dat niet beletten dat de nettowinst zakte van 41,7 naar 37 miljard dollar (30 naar 26,8 miljard euro).

Samsung laat Apple ver achter zich

De terugval van de winst is vooral het gevolg van een toegenomen concurrentie van Samsung in de verkoop van smartphones en tablets, de motor achter de resultaten van Apple. Daardoor daalde de brutomarge op de verkopen van het bedrijf van 40 naar 37 procent.

 

Die invloed van de toegenomen concurrentie is goed merkbaar in het derde trimester van 2013: volgens Strategy Analytics verkocht Samsung toen 88,4 miljoen smartphones, Apple kwam ruim achterop met 33,8 miljoen stuks – en zelfs dat was een recordcijfer voor een september-kwartaal. Bovendien zijn Huawei en Lenovo in opmars: zij verkochten respectievelijk 12,7 miljoen en 10,8 miljoen stuks.

 

De leiderschapspositie legt Samsung trouwens geen windeieren: het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern zag zijn winstcijfer over het derde kwartaal uitkomen op zo'n 5,6 miljard euro, liefst een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg op 40 miljard euro.

 

Hopen op een goede Kerst

Apple hoopt intussen op betere kerstverkopen dan in 2012 en gaat voor het laatste kwartaal van 2013 uit van een omzet van 55 à 58 miljard dollar (40 à 42 miljard euro). Vorig jaar bleef de wijzer staan op 54,5 miljard dollar.

 

Het laatste trimester van 2013 is voor Apple het eerste volledige voor de verkoop van de iPhones 5c en 5s en de nieuwe iPad Air. In het vorig trimester kon het bedrijf slechts één week profiteren van de vraag naar 5c- en 5s-modellen en dat bovendien maar in een beperkte regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top