Recordomzet maar winstdaling voor Apple | RetailDetail

Recordomzet maar winstdaling voor Apple

Recordomzet maar winstdaling voor Apple

Apple heeft in zijn boekjaar 2012-2013, dat op 30 september afsloot, een recordomzet van zowat 171 miljard dollar (141 miljard euro) gerealiseerd, 9 procent meer dan het jaar voordien. Toch kon dat niet beletten dat de nettowinst zakte van 41,7 naar 37 miljard dollar (30 naar 26,8 miljard euro).

Samsung laat Apple ver achter zich

De terugval van de winst is vooral het gevolg van een toegenomen concurrentie van Samsung in de verkoop van smartphones en tablets, de motor achter de resultaten van Apple. Daardoor daalde de brutomarge op de verkopen van het bedrijf van 40 naar 37 procent.

 

Die invloed van de toegenomen concurrentie is goed merkbaar in het derde trimester van 2013: volgens Strategy Analytics verkocht Samsung toen 88,4 miljoen smartphones, Apple kwam ruim achterop met 33,8 miljoen stuks – en zelfs dat was een recordcijfer voor een september-kwartaal. Bovendien zijn Huawei en Lenovo in opmars: zij verkochten respectievelijk 12,7 miljoen en 10,8 miljoen stuks.

 

De leiderschapspositie legt Samsung trouwens geen windeieren: het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern zag zijn winstcijfer over het derde kwartaal uitkomen op zo'n 5,6 miljard euro, liefst een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg op 40 miljard euro.

 

Hopen op een goede Kerst

Apple hoopt intussen op betere kerstverkopen dan in 2012 en gaat voor het laatste kwartaal van 2013 uit van een omzet van 55 à 58 miljard dollar (40 à 42 miljard euro). Vorig jaar bleef de wijzer staan op 54,5 miljard dollar.

 

Het laatste trimester van 2013 is voor Apple het eerste volledige voor de verkoop van de iPhones 5c en 5s en de nieuwe iPad Air. In het vorig trimester kon het bedrijf slechts één week profiteren van de vraag naar 5c- en 5s-modellen en dat bovendien maar in een beperkte regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.