Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones | RetailDetail

Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones

Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones

Apple heeft het vorige kwartaal voor het eerst sinds lang niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Dat was vooral te wijten aan de stagnerende verkoop van de iPhone, die minder snel groeide dan verwacht.

 

iPhone haalt kaap van 75 miljoen niet

In het voorbije kwartaal verkocht Apple 74,8 miljoen iPhones. Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar geleden, toen er 74,5 miljoen stuks over de toonbank gingen. Analisten hadden echter verwacht dat de kaap van 75 miljoen toestellen zou gerond worden.

 

Die kleine vooruitgang is dan ook de zwakste groei in de verkoop sinds de lancering van de iPhone in 2007. Analisten gaan er nu zelfs van uit dat de verkoop in het huidige kwartaal zal dalen, iets dat nooit eerder voorkwam sinds de lancering.

 

Recordcijfers, maar toch tegenvallers

Ondanks de minder sterke verkoop van de iPhone kan Apple nog altijd bijzonder sterke resultaten voorleggen. Het haalde in het vorige kwartaal een recordomzet van 75,8 miljard dollar (69,7 miljard euro), waarop het een nettowinst van 18,3 miljard dollar (16,8 miljard euro) boekte, ook al een record. De omzet was wel lager dan de verwachtingen, die rond 76,6 miljard dollar schommelden.

 

Voor het huidige kwartaal zijn de verwachtingen wel minder rooskleurig. Apple gaat er zelfs van uit dat de omzet voor het eerst sinds 2003 zal dalen. Het verwacht een omzet van 50 tot 53 miljard dollar (46 tot 49 miljard euro), beduidend minder dan een jaar geleden toen de omzet strandde op 58 miljard dollar (53 miljard euro).

 

Volgens Apple is de tegenvallende verkoop te wijten aan de dalende vraag in China, Hongkong en Taiwan. Daarnaast wordt ook de concurrentie met andere merken, zoals Samsung, steeds scherper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.