Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones | RetailDetail

Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones

Recordwinst voor Apple, maar wel stagnerende verkoop iPhones

Apple heeft het vorige kwartaal voor het eerst sinds lang niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Dat was vooral te wijten aan de stagnerende verkoop van de iPhone, die minder snel groeide dan verwacht.

 

iPhone haalt kaap van 75 miljoen niet

In het voorbije kwartaal verkocht Apple 74,8 miljoen iPhones. Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar geleden, toen er 74,5 miljoen stuks over de toonbank gingen. Analisten hadden echter verwacht dat de kaap van 75 miljoen toestellen zou gerond worden.

 

Die kleine vooruitgang is dan ook de zwakste groei in de verkoop sinds de lancering van de iPhone in 2007. Analisten gaan er nu zelfs van uit dat de verkoop in het huidige kwartaal zal dalen, iets dat nooit eerder voorkwam sinds de lancering.

 

Recordcijfers, maar toch tegenvallers

Ondanks de minder sterke verkoop van de iPhone kan Apple nog altijd bijzonder sterke resultaten voorleggen. Het haalde in het vorige kwartaal een recordomzet van 75,8 miljard dollar (69,7 miljard euro), waarop het een nettowinst van 18,3 miljard dollar (16,8 miljard euro) boekte, ook al een record. De omzet was wel lager dan de verwachtingen, die rond 76,6 miljard dollar schommelden.

 

Voor het huidige kwartaal zijn de verwachtingen wel minder rooskleurig. Apple gaat er zelfs van uit dat de omzet voor het eerst sinds 2003 zal dalen. Het verwacht een omzet van 50 tot 53 miljard dollar (46 tot 49 miljard euro), beduidend minder dan een jaar geleden toen de omzet strandde op 58 miljard dollar (53 miljard euro).

 

Volgens Apple is de tegenvallende verkoop te wijten aan de dalende vraag in China, Hongkong en Taiwan. Daarnaast wordt ook de concurrentie met andere merken, zoals Samsung, steeds scherper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.