RetailDetail Congress: “Over vijf jaar hebben alle productetiketten bluetooth”

Over een vijftal jaar zijn alle productetiketten en prijstags geconnecteerd met het internet of things, gelooft Gery Pollet van IoT-specialist Sensinxs. Op het RetailDetail Congress op 25 april legt hij uit hoe slimme tags heel snel goedkoper én slimmer worden.

 

80% via bluetooth

Dankzij bluetooth worden slimme tags heel snel slimmer én goedkoper, merkt Gery Pollet van de IoT-startup Sensinxs. Na 25 jaar ervaring in informatica legt Pollet zich de laatste vijf jaar toe op ‘internet of things’, oftewel toestellen en sensoren die verbonden zijn via bluetooth. “Jaarlijks rapporteert Ericsson over de evoluties in de markt van geconnecteerde toestellen. 80% daarvan zal met bluetooth werken, voorspellen ze”, aldus Pollet, die daarom zelfs een groot ziekenhuis in Vlaanderen ten stelligste aanraadde om de wifi-infrastructuur te upgraden met bluetooth. 

 

Het leverde hem een veelzijdig en innovatief project op, waarbij ongeziene nieuwe toepassingen met ‘internet of things’ worden uitgewerkt. Pollet: “Gaandeweg ontdekken we steeds meer ‘use cases’, toepassingen van slimme sensoren waarmee de gezondheidszorg nog op tal van manieren efficiënter kan worden.”

 

Sensoren zonder batterij

Wat voor een ziekenhuis werkt, kan ook voor retail. Om te starten zijn er vier belangrijke zaken die bedrijven volgens de IT-ondernemer best ter harte nemen: “Als je investeert in een professionele wifi-applicatie, voorzie dan ook in bluetooth. Nieuwe bluetooth kan immers heel precies lokaliseren, tot op tien centimeter nauwkeurig. Sensoren worden bovendien steeds goedkoper en bieden meer en meer mogelijkheden, van beweging tot wie hoe lang iets vastneemt.”

 

Belangrijk voor de retail is ook dat dit jaar de eerste tags zonder batterij op de markt komen. Ze halen hun energie uit straling en zullen nog maar zo groot en zo dik als een postzegel zijn. Als ze binnenkort in massaproductie gaan, wordt de prijs bovendien minder dan een dollar. Dat opent ontzettend veel nieuwe perspectieven, meent Pollet.

 

Als retailer kun je bijvoorbeeld elk etiket in modeartikelen van een geconnecteerde tag voorzien, zodat consumenten pakweg in een app een overzicht van alle kleding in hun kast kunnen zien en zo outfitsuggesties kunnen krijgen. Ook de fabrikant of retailer weet dan wat er in de consument zijn kleerkast hangt. “Het zal je niet verwonderen dat Amazon een van de grootste investeerders is in de nieuwe technologie. In combinatie met Alexa bij mensen thuis, krijgen ze eindelijk een ‘end-to-end’ beeld waarbij ze kunnen meten wat klanten gebruiken, hoe, waar, …”

 

De standaard tegen 2030

Ook voor logistieke doeleinden zijn IoT-geconnecteerde tags ‘game changers’. “Je kunt alles meten. Wat zit er in de vrachtwagen? Wat gebeurt ermee bij aankomst? Hoe lang blijft een product ergens staan? Zeker als je dozen hebt waar verschillende producten in zitten, is dit een efficiëntere manier om de logistieke flow te volgen.” Zoals RFID-tags nu al worden gebruikt, worden batterijloze bluetooth-tags volgens Pollet binnen maximaal 5 tot 10 jaar de standaard.

 

Een hele grote retailer die heel veel dure elektronica verkoopt, gebruikt de tags al: “Je weet dan precies waar die producten zich wanneer bevinden. Voor de veiligheid van dure items is dat bijzonder interessant. Door het kostenplaatje van een dollar per tag is de technologie in eerste instantie wellicht eerder weggelegd voor die duurdere items, maar naarmate ze meer worden gebruikt, zal de prijs razendsnel dalen.”

 

10.000 zaken te lokaliseren

Uiteraard zijn dezelfde toepassingen mogelijk op het winkelpunt: “Je kunt live je stock volgen, je kunt dankzij bewegingssensoren te allen tijde meten wie wat vast heeft en ook het volgen van klantenbewegingen wordt een standaardtoepassing. In het gemiddelde hospitaal zijn op elk moment tussen de 5.000 en 10.000 zaken te lokaliseren – van materiaal tot patiënten. Als het daar kan, valt dat bijna één op één door te zetten naar de retailsector.”

 

Op dit moment lopen er bij Sensinxs proefprojecten met verschillende logistieke partijen. Van daaruit is het volgens de start-up een kleine stap naar retail. “Ook in retail zal het waarschijnlijk beginnen met producten voor de logistieke flow. Eenmaal je daarmee begint, zie je dat de gebruikstoepassingen elkaar vanzelf opvolgen.” 

 

 

Meer weten over 'internet of things' en andere slimme IT-toepassingen in retail? Volg het voorprogramma 'Public cloud – a game-changer for retailers?' op het RetailDetail Congress op 25 april 2019. Deelnemers krijgen ook gratis toegang tot het aansluitende hoofdprogramma met topsprekers Elise Vanaudenhove (CEO Bristol), Christian Van Thillo (CEO De Persgroep) en Peter Hinssen (CEO Nexxworks).