Samsung en Apple verliezen marktaandeel aan Chinezen

Samsung en Apple verliezen marktaandeel aan Chinezen

Komt er dan toch een einde aan het jarenoude duopolie op de smartphonemarkt? Voor het eerst sinds lang verkocht Samsung het voorbije kwartaal minder smartphones. Doch niet zozeer grote rivaal Apple, maar wel een rist Chinese fabrikanten profiteert daarvan.

 

Samsung en Apple lijden

Eerst enkele cijfers uit de Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, het kwartaaloverzicht van IDC: terwijl er wereldwijd bijna een kwart meer smartphones over de toonbank gingen (+23,1% tot een record van 295,3 miljoen stuks) dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, zag Samsung zijn verkoop voor het eerst dalen, van 77,3 miljoen een jaar geleden tot 74,3 miljoen nu. Daardoor zakt het marktaandeel van de Zuid-Koreanen van 32,3% naar 25,2%.

 

Grote rivaal Apple profiteerde echter nauwelijks: het verkocht 35,1 miljoen iPhones, dat zijn er bijna 3 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2013, maar dat blijft onvoldoende om de marktevolutie te volgen. En dus ziet Apple zijn marktaandeel afkalven van 13 naar 11,9%.

 

Laatste keer LG in top-5?

"De traditionele gsm wordt sneller begraven dan gedacht en de Chinezen staan klaar om die nieuwe markten in te palmen", zegt Ryan Reith, programmadirecteur bij IDC. De grootste winnaar is immers Huawei: dat Chinese merk verscheepte vorig kwartaal bijna dubbel zoveel smartphones als in dezelfde drie maanden een jaar eerder. Het ging van 10,4 miljoen naar 20,3 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 6,9% (tegenover 4,3% vorig jaar). Op vier staat dat andere Chinese merk, Lenovo. De fabrikant verkocht bijna 3,5 miljoen smartphones meer en klokt nu af op 15,8 miljoen, goed voor een marktaandeel van 5,4% (komende van 4,7%).

 

Op vijf vinden we het Zuid-Koreaanse elektronicamerk LG. LG verkocht 14,5 miljoen smartphones (+2,4 miljoen), maar ziet zijn marktaandeel lichtjes dalen tot 4,9% (-0,1%). Een veeg teken, aldus IDC, want "er zijn meer dan een dozijn fabrikanten die het potentieel hebben om in het komende kwartaal tot de top vijf door te dringen. Een handvol van die bedrijven is vooralsnog maar actief in één land, maar laat u daar vooral niet door verblinden: allemaal beseffen ze welke groeikansen er liggen buiten hun thuisland." Lees: volgend kwartaal is de kans meer dan reëel dat er drie Chinese bedrijven in de top-5 staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top