Samsung komt met resem nieuwe topproducten voor de retailsector | RetailDetail

Samsung komt met resem nieuwe topproducten voor de retailsector

Samsung komt met resem nieuwe topproducten voor de retailsector

Dat de retailsector volop in beweging is, is een understatement. Winkels worden volop klaargestoomd om het omnichannel-gevecht aan te gaan. Samsung neemt als grootste technologiefabrikant ter wereld hierin het voortouw met een resem nieuwe producten.

Het jaar van ‘techorating’

Samsungs nieuwste producten zullen eerstdaags te zien zijn op RetailDetails innovatieplatform The Loop, zodat elke handelaar alle laatste ontwikkelingen voor zijn sector op één plaats kan terugvinden. Ralph van Lysebeth, country manager B2B, en Evert van Camp, head of sales, geven alvast enkele toelichtingen. Steunend op hun ervaring met internationale ‘best cases’, weten zij immers bijzonder goed wat in de retail werkt en niet werkt.


samsung4“2015 wordt het jaar van ‘techorating’”, stellen ze allebei onomwonden. “De term is een samentrekking van de woorden technologie en decoratie. Wat er mee bedoeld wordt, is het verrijken van functionele ruimtes met behulp van audiovisuele technologie, zoals displays op de winkelvloer. Belangrijk is daarbij dat de ruimte er aantrekkelijk blijft uitzien en zeker niet rommelig overkomt – vandaar ook het decoratieve element.”


‘Digital signage’ wordt volgens de experten van Samsung belangrijker dan ooit in de retail. De technologie werd ook toegankelijk en flexibeler: Samsung en zijn partners ontwikkelden oplossingen die het toelaten om klanten te informeren, te inspireren en er zelfs mee te interageren. Dit is heus geen toekomst meer. Ook ontwikkelde Samsung een calculator, die het toelaat snel de ROI te berekenen.


Bovendien worden displays steeds beter van kwaliteit (vergeet ‘high definition’, Samsung heeft het al over ‘ultra high definition’) en scherper, aangezien de schermen van de nieuwste generatie probleemloos in etalages gebruikt kunnen worden zonder last te hebben van zonlicht of andere lichtinval. Zelfs bij pakweg voorraadmanagement ziet Samsung tal van mogelijkheden, meer bepaald met behulp van tablets.


De hedendaagse shopper is als een meerkat

“Omdat de hedendaagse consument zich gedraagt als een meerkat, zijn dergelijke evoluties cruciaal,” menen Ralph van Lysebeth en Evert van Camp. Een meerkat? Jawel, zo’n levendig woestijndiertje dat voortdurend nieuwsgierig zijn kopje heen en weer beweegt om altijd alles in de gaten te hebben; zo is de consument anno 2015 ook. “Net zoals bij de meerkat verspringt de aandacht van de consument voortdurend, van het ene scherm naar het ander.”


samsung2Signalisatie moet om de aandacht van de consument te trekken dus helder, contrasterend, bewegend, hoorbaar en, zeker niet te vergeten, relevant zijn. Enkele nieuwe producten van Samsung die daar precies op inspelen? Om sfeer en imago te creëren, stelt de Koreaanse technologieproducten een nieuwe reeks direct- en edge-LED videowalls voor. A.S. Adventure gebruikt dergelijke videowalls alvast om klanten al op de winkelvloer onder te dompelen in de gewenste outdoor- en vakantiebeleving.


Voor ‘in-store branding’ zijn de supergrote displays van de QMD-reeks met hun ‘ultra high definition’-resolutie dan weer uitermate geschikt. Je kan er zelfs een model mee door je winkel laten paraderen. De schermen zijn immers op mensenmaat en interactief. Het is dus heel goed mogelijk om een virtueel topmodel een defilé van je collectie te laten lopen, waarbij klanten gewoon kunnen klikken op een artikel naar keuze om rechtstreeks te bestellen.


Kleiner is ‘the next big thing’

samsung3Om prijs- en productinformatie aan te geven, kunnen professionele schermen evengoed van dienst zijn. Hier raden ze bij Samsung kleinere schermen aan, “the next big thing” volgens Samsungs B2B-specialisten. Samsung heeft de 'Small Signage’-displays nog maar recent aan zijn assortiment toegevoegd, maar het bedrijf ziet er grootse toepassingsmogelijkheden voor.


“Kleinere displays kunnen zorgen voor persoonlijkere en interactievere communicatie”, klinkt het. “Omdat de afstand tussen shopper en scherm letterlijk kleiner is, wordt het contact intiemer. Het nodigt de klant meer uit om halt te houden, te lezen en uiteindelijk in te gaan op de boodschappen.”


Zo biedt Samsung de keuze tussen schermen met of zonder touch-interactiviteit. De ene zijn bedoeld om in het winkelschap te gebruiken, de andere op het gondelhoofd. Een voorbeeld van hoe ze te in te zetten? “Denk aan de trend om in supermarkten recepten mee te geven. Als je die op interactieve displays zet, kunnen klanten er vrij in snuisteren en de recepten die ze leuk vinden naar zichzelf doorsturen.”


Zorg voor de juiste implementatie

Wie klanten echter eerst al naar zijn winkel wil lokken, kan gebruik maken van etalageschermen en ‘outdoor displays’. De OMD-serie is immers een oplossing van Samsung voor window displays, met een helderheid van 2500cd/m² en ‘full high definition’, terwijl de OHD-reeks water- en weerbestendige producten zijn voor buitengebruik met een helderheid van 3000cd/m².


Omdat al die nieuwe zaken wel op de juiste manier geïmplementeerd moeten worden, werkt Samsung met een netwerk van betrouwbare partners. Indien u hieromtrent vragen heeft, mag u rechtstreeks contact opnemen met Evert Van Camp (e.vancamp@samsung.com). Samsung en zijn partners staan klaar om u en uw klanten te inspireren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.