Samsung laat Amerikanen producten testen

Samsung laat Amerikanen producten testen

Samsung schakelt een versnelling hoger om de Amerikanen te overtuigen over te stappen van Apple naar Samsung. In vijf grootsteden kunnen consumenten sinds kort de nieuwste Samsung-producten 21 dagen lang gratis uittesten.

Pop-up store in vijf Amerikaanse steden

Samsung mag dan al enkele jaren ’s werelds grootste smartphonemaker zijn, in Amerika is en blijft Apple heer en meester. De cijfers spreken voor zich: eind maart hadden de Zuid-Koreanen 27% van de Amerikaanse smartphonemarkt in handen, Apple nog altijd 41,4%. Al knabbelt Samsung wel aan die achterstand: tussen december 2013 en maart 2014 steeg zijn marktaandeel bijna één procent (+0,9%), terwijl dat van Apple een half procentje achteruitging.

 

De Koreanen willen die trend graag versnellen en pakken daarom uit met een geduchte marketingstunt in het hol van de leeuw: na een eerste (geslaagde) test in de Samsung Galaxy Studio(foto) in Manhattan eind mei, openden ze zopas nog vier pop-upwinkels in Dallas, Houston, Los Angeles en Santa Clara.

 

Geïnteresseerde Amerikanen kunnen er de nieuwste producten van Samsung – van de smartphones Galaxy 5S en Note3 over de Gear-smartwatch tot de Gear Fit-sportarmband zelf uittesten gedurende liefst 21 dagen. Samsung neemt zelfs een deel van de communicatiekosten op zich. De tester van dienst moet enkel een borg van 350 dollar storten, die hij of zij na de testperiode terugkrijgt.

 

Enkel testen, elders kopen

Kopen is er echter niet bij: Samsung heeft (nog altijd) geen eigen retailnetwerk in de VS en klanten worden dus doorverwezen naar multimediaverkopers in de buurt. “Ons testprogramma biedt de klanten de mogelijkheid om de Samsung Galaxy-producten te ontdekken en uit te proberen in hun eigen omgeving, zodat ze zelf kunnen ervaren welke ongelooflijke dingen ze kunnen doen met onze producten en daardoor een weloverwogen keuze kunnen maken”, zegt Melissa McNutt van de ‘experiental marketing division’ bij Samsung.

 

De nieuwe marketingstunt is een zoveelste stap(je) om de Amerikanen warm te maken voor een overstap naar Samsung. Vorig jaar nog verhoogde Samsung zijn reclamebudget in de Verenigde Staten met liefst 20,8% tot een duizelingwekkende 1,7 miljard dollar (ca. 1,25 miljard euro), zomaar even 981 miljoen dollar (of 721 miljoen euro) meer dan Apple.

Tags: