Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval | RetailDetail

Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval

Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval

De voorbije dagen hebben met Samsung, Apple en Sony drie elektronicagiganten hun cijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt vooral dat enkel Samsung het voorbije kwartaal stand kon houden op de smartphonemarkt.

Omzetdalingen bij Sony en Apple

Samsung is dan ook het enige bedrijf van de drie dat een hogere omzet wist te halen. Bij het Koreaanse bedrijf steeg de omzet met 6% naar 49,8 biljoen won (38,8 miljard euro), waarop het een winst wist te boeken van 6,7 biljoen won (4 miljard euro).

 

Bij Apple daalde de omzet dan weer voor het eerst in dertien jaar. Met een totaal van 50,6 miljard dollar (45 miljard euro) ging die er met 13% op achteruit. Apple haalde wel nog een indrukwekkende winst van 10,5 miljard dollar (9,5 miljard euro), maar ook dat was 22% minder dan een jaar geleden.

 

Sony van zijn kant haalde in het vierde kwartaal een omzet van 1,82 biljoen yen (14,85 miljard euro). Ook dat is een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet neerkwam op 1,94 biljoen yen (15,8 miljard euro). Sony wist in het vierde kwartaal ook geen winst te maken en moest tevreden zijn met een verlies van 88,3 miljard yen (700 miljoen euro), tegenover 106,5 miljard yen een jaar eerder.

 

Dalende smartphoneverkoop

Voor zijn volledige boekjaar, dat eindigde op 31 maart, wist Sony voor het eerst in drie jaar wel winst te maken. Dat heeft het te danken aan de sterke verkoop van PlayStation-consoles en –games, want de verkoop van het aantal smartphones is alleen al in het laatste kwartaal gehalveerd naar 3,4 miljoen stuks.

 

Ook Apple heeft te maken met een dalende smartphoneverkoop. In het eerste kwartaal van 2015 wist het Amerikaanse bedrijf nog 61,17 miljoen iPhones aan de man te brengen, dit jaar waren dat er nog maar 51,19 miljoen. Die daling werd eerder al voorspeld door CEO Tim Cook, die de vraag in China al een tijdje ziet dalen. Bovendien kwam Apple nog niet op de proppen met een echte opvolger voor de iPhone 6.

 

Samsung daarentegen lanceerde in maart de Galaxy S7 en S7 Edge en die nieuwe vlaggenschepen stuwden de resultaten van het Koreaanse bedrijf. Door het weinige tegengewicht van Apple wist de mobiele afdeling van Samsung zijn grootste winst van de voorbije drie jaar te halen, namelijk 3,9 biljoen won (3 miljard euro).

 

In het eerste kwartaal verscheepte Samsung dan ook 81,9 miljoen smartphones, goed voor een marktaandeel van 21,5%. Apple moet het stellen met een marktaandeel van 15,3% (liefst drie procent minder dan een jaar geleden), Sony zien we zelfs niet meer terug in de top-5 van grootste smartphonefabrikanten. Die top-5 heeft samen meer dan 50 procent van de markt in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.