Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval | RetailDetail

Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval

Samsung winnaar op smartphonemarkt, Apple en Sony kennen terugval

De voorbije dagen hebben met Samsung, Apple en Sony drie elektronicagiganten hun cijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt vooral dat enkel Samsung het voorbije kwartaal stand kon houden op de smartphonemarkt.

Omzetdalingen bij Sony en Apple

Samsung is dan ook het enige bedrijf van de drie dat een hogere omzet wist te halen. Bij het Koreaanse bedrijf steeg de omzet met 6% naar 49,8 biljoen won (38,8 miljard euro), waarop het een winst wist te boeken van 6,7 biljoen won (4 miljard euro).

 

Bij Apple daalde de omzet dan weer voor het eerst in dertien jaar. Met een totaal van 50,6 miljard dollar (45 miljard euro) ging die er met 13% op achteruit. Apple haalde wel nog een indrukwekkende winst van 10,5 miljard dollar (9,5 miljard euro), maar ook dat was 22% minder dan een jaar geleden.

 

Sony van zijn kant haalde in het vierde kwartaal een omzet van 1,82 biljoen yen (14,85 miljard euro). Ook dat is een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet neerkwam op 1,94 biljoen yen (15,8 miljard euro). Sony wist in het vierde kwartaal ook geen winst te maken en moest tevreden zijn met een verlies van 88,3 miljard yen (700 miljoen euro), tegenover 106,5 miljard yen een jaar eerder.

 

Dalende smartphoneverkoop

Voor zijn volledige boekjaar, dat eindigde op 31 maart, wist Sony voor het eerst in drie jaar wel winst te maken. Dat heeft het te danken aan de sterke verkoop van PlayStation-consoles en –games, want de verkoop van het aantal smartphones is alleen al in het laatste kwartaal gehalveerd naar 3,4 miljoen stuks.

 

Ook Apple heeft te maken met een dalende smartphoneverkoop. In het eerste kwartaal van 2015 wist het Amerikaanse bedrijf nog 61,17 miljoen iPhones aan de man te brengen, dit jaar waren dat er nog maar 51,19 miljoen. Die daling werd eerder al voorspeld door CEO Tim Cook, die de vraag in China al een tijdje ziet dalen. Bovendien kwam Apple nog niet op de proppen met een echte opvolger voor de iPhone 6.

 

Samsung daarentegen lanceerde in maart de Galaxy S7 en S7 Edge en die nieuwe vlaggenschepen stuwden de resultaten van het Koreaanse bedrijf. Door het weinige tegengewicht van Apple wist de mobiele afdeling van Samsung zijn grootste winst van de voorbije drie jaar te halen, namelijk 3,9 biljoen won (3 miljard euro).

 

In het eerste kwartaal verscheepte Samsung dan ook 81,9 miljoen smartphones, goed voor een marktaandeel van 21,5%. Apple moet het stellen met een marktaandeel van 15,3% (liefst drie procent minder dan een jaar geleden), Sony zien we zelfs niet meer terug in de top-5 van grootste smartphonefabrikanten. Die top-5 heeft samen meer dan 50 procent van de markt in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.