Saturn-formule wordt stopgezet in België

Saturn-formule wordt stopgezet in België

De Saturn-formule loopt in België op zijn laatste benen: de meeste Saturns worden omgeturnd tot Media Markt, maar de vestiging aan de Antwerpse Meir verdwijnt. Saturn zal als keten amper zes jaar bestaan hebben in België.

Media Markt stapt af van twee-merkenstrategie

De directie van Media Markt-Saturn België heeft vandaag tijdens een Buitengewone Ondernemingsraad aangekondigd te willen afstappen van de twee-merkenstrategie, met winkels van zowel Media Markt als Saturn.  Zo wil de groep inzetten op de verdere groei van het merk Media Markt.

 

Een grote verrassing is die stap niet: de afstoting van alle Franse Saturns werd intern als een groot succes beschouwd en door de zwakke resultaten van Saturn stond de twee-merkenstrategie al veel langer onder druk. De Saturn-vestigingen in Kortrijk, Brugge, Wilrijk en Luik zullen worden omgevormd tot Media Markt-winkels, net zoals dat eerder dit jaar ook al gebeurde in Zwitserland.

 

Meir verliest grote trekker

Voor Saturn Meir liggen de zaken anders: Media Markt heeft immers op de De Keyserlei, het verlengde van de Meir, al een grote vestiging in het Century Center. De directie van Media Markt-Saturn België heeft daarom vandaag haar intentie tot sluiting van de winkel in de Stadsfeestzaal aangekondigd.

 

De directie hoopt voor de 54 getroffen werknemers een oplossing te vinden in de andere winkels, zodat naakte ontslagen maximaal kunnen worden vermeden. De ingewikkelde organisatiestructuur van Saturn bemoeilijkt evenwel een makkelijke overgang van personeelsleden naar andere vestigingen.

 

"Nog tien extra winkels"

"Na de omvorming van Saturn naar Media Markt en de sluiting van Saturn Meir zou de groep in België 21 Media Markt-vestigingen tellen. De komende drie jaar wil Media Markt nog tien bijkomende winkels openen, te beginnen met Media Markt Mechelen in november van dit jaar. Daarna volgt Turnhout, in de herfst van 2014. Dat alles is goed voor een investeringsprogramma van 30 miljoen euro en zo'n 500 tot 600 bijkomende banen," zegt CEO Sven Degezelle.

 

Metro-dochter Media Markt-Saturn België boekte in 2012 een omzet van 646 miljoen euro. Op dit moment telt de groep in België meer dan 1.500 medewerkers. Wereldwijd heeft Media-Saturn 942 winkels in 15 landen, waar 55.000 medewerkers een netto omzet van bijna 21 miljard euro verwezenlijkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top