Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent | RetailDetail

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Op tal van producten heeft de consument een wettelijke garantie van twee jaar. Al te vaak draait de winkelier daar echter voor op, want slechts 16% van de handelaars krijgt ook een gelijkaardige waarborg van de producenten.

Huidig garantiesysteem "niet fair voor handelaars"

Uit een steekproef van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 274 speciaalzaken in elektro, huishoudapparaten, computers, multimedia e.d. blijkt dat slechts 16% van de handelaars twee jaar garantie krijgt van de producenten, terwijl diezelfde handelaars van Europa wel verplicht worden om twee jaar garantie te geven aan hun klanten.

 

"Meer dan 8 op de 10 handelaars kunnen zo'n garantietermijn dus op hun buik schrijven, maar moeten de consument ondertussen wel verder helpen zolang het product geen twee jaar oud is. Fair is anders", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De producent mag namelijk zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. "Het zou niet meer dan billijk zijn om de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig gelijk te schakelen aan de garantie die de consument heeft. Want in nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag."

 

Producten gaan sneller stuk

Liefst 77% van de handelaars vindt trouwens dat producten nu sneller defecten vertonen of stuk gaan dan 10 jaar geleden. Volgens de meesten komt dat doordat de producten almaar goedkoper worden, maar dat het de verkoper is die vaker dan vroeger moet ingrijpen om zijn klant uit de nood te helpen.

 

Opvallend is dat de helft van de handelaars coulant met de garantietermijn omspringt. Zelfs wanneer de garantietermijn verstreken is, helpen zij goede en trouwe klanten toch verder. Nog eens 18% houdt dan weer rekening met het soort defect. Is het eenvoudig te herstellen, dan zal dat ook gratis gebeuren buiten de waarborgtermijn.

 

Nog geen kwart (23%) houdt zich aan de contractuele termijn van twee jaar. "Het toont duidelijk aan dat bij speciaalzaken service na verkoop geen loos begrip is", zegt Christine Mattheeuws, die er een ideaal middel in ziet om zich als zelfstandige te onderscheiden van de ketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.