Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Op tal van producten heeft de consument een wettelijke garantie van twee jaar. Al te vaak draait de winkelier daar echter voor op, want slechts 16% van de handelaars krijgt ook een gelijkaardige waarborg van de producenten.

Huidig garantiesysteem "niet fair voor handelaars"

Uit een steekproef van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 274 speciaalzaken in elektro, huishoudapparaten, computers, multimedia e.d. blijkt dat slechts 16% van de handelaars twee jaar garantie krijgt van de producenten, terwijl diezelfde handelaars van Europa wel verplicht worden om twee jaar garantie te geven aan hun klanten.

 

"Meer dan 8 op de 10 handelaars kunnen zo'n garantietermijn dus op hun buik schrijven, maar moeten de consument ondertussen wel verder helpen zolang het product geen twee jaar oud is. Fair is anders", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De producent mag namelijk zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. "Het zou niet meer dan billijk zijn om de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig gelijk te schakelen aan de garantie die de consument heeft. Want in nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag."

 

Producten gaan sneller stuk

Liefst 77% van de handelaars vindt trouwens dat producten nu sneller defecten vertonen of stuk gaan dan 10 jaar geleden. Volgens de meesten komt dat doordat de producten almaar goedkoper worden, maar dat het de verkoper is die vaker dan vroeger moet ingrijpen om zijn klant uit de nood te helpen.

 

Opvallend is dat de helft van de handelaars coulant met de garantietermijn omspringt. Zelfs wanneer de garantietermijn verstreken is, helpen zij goede en trouwe klanten toch verder. Nog eens 18% houdt dan weer rekening met het soort defect. Is het eenvoudig te herstellen, dan zal dat ook gratis gebeuren buiten de waarborgtermijn.

 

Nog geen kwart (23%) houdt zich aan de contractuele termijn van twee jaar. "Het toont duidelijk aan dat bij speciaalzaken service na verkoop geen loos begrip is", zegt Christine Mattheeuws, die er een ideaal middel in ziet om zich als zelfstandige te onderscheiden van de ketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top