Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent | RetailDetail

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Op tal van producten heeft de consument een wettelijke garantie van twee jaar. Al te vaak draait de winkelier daar echter voor op, want slechts 16% van de handelaars krijgt ook een gelijkaardige waarborg van de producenten.

Huidig garantiesysteem "niet fair voor handelaars"

Uit een steekproef van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 274 speciaalzaken in elektro, huishoudapparaten, computers, multimedia e.d. blijkt dat slechts 16% van de handelaars twee jaar garantie krijgt van de producenten, terwijl diezelfde handelaars van Europa wel verplicht worden om twee jaar garantie te geven aan hun klanten.

 

"Meer dan 8 op de 10 handelaars kunnen zo'n garantietermijn dus op hun buik schrijven, maar moeten de consument ondertussen wel verder helpen zolang het product geen twee jaar oud is. Fair is anders", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De producent mag namelijk zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. "Het zou niet meer dan billijk zijn om de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig gelijk te schakelen aan de garantie die de consument heeft. Want in nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag."

 

Producten gaan sneller stuk

Liefst 77% van de handelaars vindt trouwens dat producten nu sneller defecten vertonen of stuk gaan dan 10 jaar geleden. Volgens de meesten komt dat doordat de producten almaar goedkoper worden, maar dat het de verkoper is die vaker dan vroeger moet ingrijpen om zijn klant uit de nood te helpen.

 

Opvallend is dat de helft van de handelaars coulant met de garantietermijn omspringt. Zelfs wanneer de garantietermijn verstreken is, helpen zij goede en trouwe klanten toch verder. Nog eens 18% houdt dan weer rekening met het soort defect. Is het eenvoudig te herstellen, dan zal dat ook gratis gebeuren buiten de waarborgtermijn.

 

Nog geen kwart (23%) houdt zich aan de contractuele termijn van twee jaar. "Het toont duidelijk aan dat bij speciaalzaken service na verkoop geen loos begrip is", zegt Christine Mattheeuws, die er een ideaal middel in ziet om zich als zelfstandige te onderscheiden van de ketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Fnac krijgt nieuwe stek in Gent

24/01/2018

De Gentse Fnac verhuist volgend jaar naar een nieuwe locatie. De winkel blijft wel in de Veldstraat, maar gaat naar een nieuw pand en zal een stuk kleiner zijn dan de huidige vestiging.

Schotse winkel ‘ontslaat’ Pepper-robot

23/01/2018

Een vestiging van de Britse keten Margiotta in Edinburgh heeft na amper een week besloten om een experiment met een Pepper-robot stop te zetten. Klanten zouden de robot verwarrend hebben gevonden.

Back to top