Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Slechts 1 op 6 handelaars krijgt twee jaar garantie van producent

Op tal van producten heeft de consument een wettelijke garantie van twee jaar. Al te vaak draait de winkelier daar echter voor op, want slechts 16% van de handelaars krijgt ook een gelijkaardige waarborg van de producenten.

Huidig garantiesysteem "niet fair voor handelaars"

Uit een steekproef van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 274 speciaalzaken in elektro, huishoudapparaten, computers, multimedia e.d. blijkt dat slechts 16% van de handelaars twee jaar garantie krijgt van de producenten, terwijl diezelfde handelaars van Europa wel verplicht worden om twee jaar garantie te geven aan hun klanten.

 

"Meer dan 8 op de 10 handelaars kunnen zo'n garantietermijn dus op hun buik schrijven, maar moeten de consument ondertussen wel verder helpen zolang het product geen twee jaar oud is. Fair is anders", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De producent mag namelijk zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. "Het zou niet meer dan billijk zijn om de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig gelijk te schakelen aan de garantie die de consument heeft. Want in nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag."

 

Producten gaan sneller stuk

Liefst 77% van de handelaars vindt trouwens dat producten nu sneller defecten vertonen of stuk gaan dan 10 jaar geleden. Volgens de meesten komt dat doordat de producten almaar goedkoper worden, maar dat het de verkoper is die vaker dan vroeger moet ingrijpen om zijn klant uit de nood te helpen.

 

Opvallend is dat de helft van de handelaars coulant met de garantietermijn omspringt. Zelfs wanneer de garantietermijn verstreken is, helpen zij goede en trouwe klanten toch verder. Nog eens 18% houdt dan weer rekening met het soort defect. Is het eenvoudig te herstellen, dan zal dat ook gratis gebeuren buiten de waarborgtermijn.

 

Nog geen kwart (23%) houdt zich aan de contractuele termijn van twee jaar. "Het toont duidelijk aan dat bij speciaalzaken service na verkoop geen loos begrip is", zegt Christine Mattheeuws, die er een ideaal middel in ziet om zich als zelfstandige te onderscheiden van de ketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Fnac-Darty stelt nieuw directiecomité voor

12/10/2017

Iets meer dan een jaar na de fusie van Fnac en Darty en enkele maanden na de toch wel onverwachte overstap van CEO Alexandre Bompard naar Carrefour heeft de Franse entertainment- en elektrogroep Fnac-Darty zijn nieuwe directiecomité bekendgemaakt.

Pc-verkoop al 12 kwartalen op rij achteruit

12/10/2017

De verkoop van pc’s is in het derde kwartaal opnieuw gezakt, nu met 3,6%. Daarmee krimpt de markt nu al drie jaar op rij, zo becijferde onderzoeksbureau Gartner.

Back to top