Smartphones bezorgen Huawei topjaar

Smartphones bezorgen Huawei topjaar

Huawei heeft er een boerenjaar opzitten. De omzet van het Chinese bedrijf steeg met 35,3% tot 39 miljard yuan of omgerekend 5,5 miljard euro. De sterke verkoop van smartphones is hieraan niet vreemd.

Van 3 miljoen naar 100 miljoen toestellen

Het kan snel gaan. In 2010 verkocht Huawei wereldwijd 3 miljoen smartphones, in 2015 zullen het er al meer dan 100 miljoen zijn. De meer gesofisticeerde modellen van het bedrijf slaan goed aan in het Westen, de goedkopere basisversies vinden meer aftrek in de ontwikkelingslanden.

 

De cijfers over het derde kwartaal van de Amerikaanse marktonderzoeker IDC zijn sprekend. Toen verscheepten alle verkopers van smartphones wereldwijd 6,8% meer, bij Huawei bedroeg de toename 61%. Bijna tien keer zo veel dus.

 

De afkoeling van de Chinese smartphonemarkt, die steeds meer een vervangingsmarkt wordt, werd daarbij opgevangen door een sterke toename van de export. De sterke wereldwijde verkopen zorgen er ook voor dat de doelstellingen van het bedrijf worden overtroffen. Begin dit jaar stelde Huawei een toename met 20% voorop. In 2014 bedroeg de stijging tegenover het jaar voordien 21%.

 

Hoge investeringen in onderzoek en ontwikkeling

Huawei schrijft de spectaculaire vooruitgang onder meer toe aan zijn innovatieve karakter. Vorig jaar investeerde het concern 14,2% van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling. Het beschikt daarvoor wereldwijd over zestien gespecialiseerde onderzoekscentra.

 

In de eerste zes maanden van 2015 behaalde Huawei op zijn verkopen een operationele marge van 18%. Dat was wel licht minder dan de 18,3% van het halfjaar voordien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top