Smartphones stuwen resultaat Samsung op | RetailDetail

Smartphones stuwen resultaat Samsung op

Smartphones stuwen resultaat Samsung op

De sterke verkoop van de Galaxy S7-smartphone heeft de resultaten van Samsung een duw gegeven: de operationele winst van de Zuid-Koreaanse gigant zal in het tweede kwartaal 17,4% hoger uitkomen dan in dezelfde periode van 2015.

Beste resultaat in twee jaar

Tussen begin april en eind juni realiseerde Samsung volgens een eerste raming van het concern een operationele winst van 8,1 biljoen won (6,3 miljard euro). Dat is het beste resultaat sinds het eerste kwartaal van 2014, toen er een bonus van 8,5 biljoen won (omgerekend tegen de huidige koers 6,6 miljard euro) werd bijgeschreven.

 

Als de resultaten worden bevestigd, zijn ze ook beter dan verwacht. Dat is echter niet het geval voor de omzet, die volgens de eerste raming uitkwam op 50 biljoen won (38,8 miljard euro).

 

Vragen over duurzaamheid resultaten

Samsung profiteerde de voorbije maanden van de lancering van de Galaxy S7-smartphone. Het afgelopen kwartaal zouden er zo’n 15 miljoen stuks van verkocht zijn.

 

Analisten stellen zich echter de vraag hoe lang het Zuid-Koreaanse concern het huidige succes kan volhouden. De globale smartphonemarkt lijkt wat af te remmen, nu steeds meer consumenten de aankoop van een nieuw toestel uitstellen. Bovendien is er de toegenomen concurrentie: in het hogere segment met Apple (hoewel die de jongste maanden forse kritiek kreeg wegens te weinig innovatie) en aan de onderzijde van de markt met Chinese spelers als Huawei, Lenovo en Oppo.

 

Samsung maakt de definitieve resultaten over het tweede kwartaal eind deze maand bekend. De Koreaanse wetgeving verbiedt om met verwachtingsvorken (met een bovengrens en ondergrens) te werken, zoals in het Westen gebruikelijk is.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.