Sony waarschuwt aandeelhouders voor verlies

Sony waarschuwt aandeelhouders voor verlies

Sony heeft bekendgemaakt dat het dit jaar een flinke herstructurering zal doorvoeren om de resultaten terug op peil te brengen. Het Japanse bedrijf waarschuwt wel dat het dit jaar nog verwacht verlies te maken.

Zesde verlies in zeven jaar

Sony heeft laten weten dat het dit jaar 135 miljard yen (970 miljoen euro) wil investeren in een herstructurering, na de 177,4 miljard yen (1,27 miljard euro) uit van vorig jaar. Daarnaast verkocht het enkele verlieslatende afdelingen, zoals de Vaio-laptops.

 

Het bedrijf verwacht dat het door die uitgaven wel een verlies van 50 miljard yen (360 miljoen euro) zal moeten optekenen: het zesde verlies in zeven jaar. Vorig jaar maakte Sony ook al een verlies van 128,4 miljard yen (920 miljoen euro).

 

Geen bonussen

CFO Kenichiro Yoshida zegt dan ook dat hij dit jaar klaar wil zijn met de herstructureringen en dat Sony dit jaar door de zure appel heen zal moeten bijten. Dat geldt overigens ook voor het bestuur, want CEO Kaz Hirai zou toegezegd hebben tot een loonsvermindering van vijftig procent en het bestuur zal ook geen bonussen krijgen.


Yoshida verwacht dat de elektronica-afdeling van Sony dit jaar voor het eerste keer in vier jaar winst zal maken. Dat is vooral te danken aan het feit dat de tv-afdeling dit jaar in een aparte afdeling van het bedrijf wordt gestoken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top