Spector blijft in het rood, ook na afstoten Photo Hall

Spector blijft in het rood, ook na afstoten Photo Hall

Sinds Spector zijn retailketens Photo Hall (in België) en HiFi Internatonal (in Luxemburg) heeft afgestoten, zag het zijn financiële schuld dalen tot 1,4 miljoen euro. De ingrijpende reorganisatie weegt echter nog wel op het resultaat: de hele groep boekte vorig jaar een verlies van 3,85 miljoen euro, een miljoen méér dan het jaar voordien.

Minder printjes, meer fotogeschenken

Spector ziet zijn jaarresultaten voor 2012 nog rood kleuren door zijn mislukte retailverhaal. De verkoop van een groot aantal winkels aan Krëfel in Luxemburg en aan meerdere spelers in België bracht uiteindelijk 4,8 miljoen euro op. Door het flinke verlies tijdens de eerste drie kwartalen zadelt Photo Hall de fotogroep uit Wetteren wel nog op met een verlies van 2,6 miljoen euro.

 

De resterende foto-activiteiten (onder de merknaam Smartphoto, het vroegere ExtraFilm) lieten een omzetdaling van 2,1% optekenen. Het slechte nieuws is dat het afdrukken van analoge en digitale prints blijft dalen en nog lang niet wordt goedgemaakt door de stijging van fotoboeken, kalenders en fotogeschenken (+10%). Het goede nieuws is dat de winstmarges op die laatste wel groter zijn, waardoor de winst alsnog steeg met 7% tot 4,4 miljoen euro.

 

Daarnaast is Spector ook nog actief in de verkoop van fotoproducten en -apparatuur aan bedrijven en zelfstandigen. In die afdeling bleef de omzet stabiel maar daalde de winst.

 

Gezocht: retailpartners

In het laatste kwartaal kenden de digitale activiteiten een stijging van 4%, onder andere door de lancering van nieuwe producten. Ook in 2013 zullen er tientallen nieuwe producten worden toegevoegd aan het gamma fotogeschenken.

 

Verder is het bedrijf ook te spreken over het eerste retailpartnership met Standaard Boekhandel. "Daarbij worden de digitale producten van Smartphoto op de website van retailpartners aangeboden. Deze aanpak zal in 2013 in meerdere landen verder worden uitgerold", klinkt het op de hoofdzetel in Wetteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top