Spector blijft in het rood, ook na afstoten Photo Hall | RetailDetail

Spector blijft in het rood, ook na afstoten Photo Hall

Spector blijft in het rood, ook na afstoten Photo Hall

Sinds Spector zijn retailketens Photo Hall (in België) en HiFi Internatonal (in Luxemburg) heeft afgestoten, zag het zijn financiële schuld dalen tot 1,4 miljoen euro. De ingrijpende reorganisatie weegt echter nog wel op het resultaat: de hele groep boekte vorig jaar een verlies van 3,85 miljoen euro, een miljoen méér dan het jaar voordien.

Minder printjes, meer fotogeschenken

Spector ziet zijn jaarresultaten voor 2012 nog rood kleuren door zijn mislukte retailverhaal. De verkoop van een groot aantal winkels aan Krëfel in Luxemburg en aan meerdere spelers in België bracht uiteindelijk 4,8 miljoen euro op. Door het flinke verlies tijdens de eerste drie kwartalen zadelt Photo Hall de fotogroep uit Wetteren wel nog op met een verlies van 2,6 miljoen euro.

 

De resterende foto-activiteiten (onder de merknaam Smartphoto, het vroegere ExtraFilm) lieten een omzetdaling van 2,1% optekenen. Het slechte nieuws is dat het afdrukken van analoge en digitale prints blijft dalen en nog lang niet wordt goedgemaakt door de stijging van fotoboeken, kalenders en fotogeschenken (+10%). Het goede nieuws is dat de winstmarges op die laatste wel groter zijn, waardoor de winst alsnog steeg met 7% tot 4,4 miljoen euro.

 

Daarnaast is Spector ook nog actief in de verkoop van fotoproducten en -apparatuur aan bedrijven en zelfstandigen. In die afdeling bleef de omzet stabiel maar daalde de winst.

 

Gezocht: retailpartners

In het laatste kwartaal kenden de digitale activiteiten een stijging van 4%, onder andere door de lancering van nieuwe producten. Ook in 2013 zullen er tientallen nieuwe producten worden toegevoegd aan het gamma fotogeschenken.

 

Verder is het bedrijf ook te spreken over het eerste retailpartnership met Standaard Boekhandel. "Daarbij worden de digitale producten van Smartphoto op de website van retailpartners aangeboden. Deze aanpak zal in 2013 in meerdere landen verder worden uitgerold", klinkt het op de hoofdzetel in Wetteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.