Stemgestuurde aankopen amper goed voor 0,5% e-commerce

De adoptie van ‘voice commerce’, shoppen via een slimme speaker zoals Amazon Echo, verloopt trager dan verwacht. eMarketer dacht dat bijna een derde in 2019 via slimme luidsprekers zou winkelen, maar dat blijkt nog minder dan een procent te zijn.

 

Geen 31, maar 1%

In 2019 zullen 74,2 miljoen Amerikanen ten minste een keer per maand slimme luidsprekers gebruiken, voorspelt eMarketer. Dat is 15% meer dan dit jaar, en liefst 63,3% daarvan zal met een toestel van Amazon zijn. Wel is dat minder dan de 66,6% marktaandeel van Amazon dit jaar: hoewel het voorspelde kantelmoment uitblijft en Google Home Amazon nog lang niet op de hielen zit, vormt het zoekmachinebedrijf een groeiende bedreiging.

 

Of dat ook echt gebeurt, valt nog af te wachten: de vele trendwatchers en analisten (waaronder die van eMarketer) die in 2018 al de explosie van ‘voice commerce’ verwachtten, hebben zich duidelijk vergaloppeerd. Zij gingen ervan uit dat, gezien de steeds slimmere en uitgebreidere toepassingen voor stemgestuurde luidsprekers, ze dit jaar een vaste plek zouden veroveren in de huiskamers. Ook de toenemende concurrentie tussen Amazon Echo en Google Home zou hiertoe bijdragen.

 

De prognose dat volgend jaar ongeveer 31% van de gebruikers via hun slimme luidsprekers zou winkelen, is ondertussen enorm naar beneden bijgeschroefd. Shoppen via slimme sprekers bereikte in 2018 in de Verenigde Staten een omzet 2,1 miljard dollar en is zo nog maar goed voor minder dan 0,5% van alle Amerikaanse e-commerceverkopen... en dat terwijl Amazon pas nog beweerde dat Echo steeds meer deel uitmaakt van het kerstgebeuren.

 

Veel voice-shoppers haken af

Dat de markt zich geleidelijker ontwikkelt, kan voor retailers echter net een kans zijn om nog mee op de kar te springen en de ervaring verder te verbeteren: hoewel ongeveer 37% van de Amerikaanse gebruikers hun slimme luidsprekers inschakelde voor winkelgerelateerde activiteiten dit jaar, hebben veel minder mensen daadwerkelijk iets gekocht. 

 

De koopervaring kan dus zeker nog beter, klinkt het bij eMarketer, en merken moeten ook nog meer aandacht besteden aan het promoten van hun ‘voice commerce’-apps. Er is misschien nog geen spraakrevolutie op til, maar de stroom komt zeker en vast op gang, meent eMarketer nu. Of ook niet, natuurlijk...