Tabletverkoop blijft dalen

Tabletverkoop blijft dalen

Voor het zesde kwartaal op rij is de verkoop van tablets gedaald: in het eerste kwartaal van 2016 werden er ongeveer 15% minder tablets verscheept dan een jaar geleden. Bij marktleiders Apple en Samsung daalde ook het marktaandeel verder.

Apple en Samsung blijven wegzakken

In het eerste kwartaal van 2016 werden er 39,6 miljoen tablets verscheept. Dat zijn er 14,7% minder dan een jaar eerder, toen er 46,4 miljoen tablets werden verscheept. Daar werden ook tablets met een afneembaar toetsenbord bijgerekend, die de markt nog enigszins weten te redden. Daarvan werden er in het eerste kwartaal 4,9 miljoen verscheept, een absoluut record voor het eerste kwartaal.

 

Apple en Samsung blijven de markt domineren, maar ze zien allebei hun marktaandeel terugvallen. Apple verscheepte in het eerste kwartaal 10,3 miljoen tablets, een daling van 18,8% ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel daalde ook naar 25,9%. Bij Samsung was de terugval met een daling van 28,1% zelfs nog sterker. Het Koreaanse bedrijf verscheepte in het eerste kwartaal 8 miljoen tablets, goed voor een marktaandeel van 15,2%.

 

Ondanks alle investeringen is Microsoft er nog steeds niet in geslaagd om binnen te breken in de top vijf bij de verkoop van tablets, maar dat zou volgens onderzoeksbureau IDC binnenkort wel eens kunnen veranderen. Microsoft gaat immers zwaar inzetten op tablets met een afneembaar toetsenbord.