Tabletverkoop daalt opnieuw

Tabletverkoop daalt opnieuw

In de eerste maanden van 2015 is de wereldwijde tabletverkoop met 10,5 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In totaal werden er 8,5 miljoen tablets verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar.

Concurrentie

Vooral Apple ziet de verkoop sterk dalen: het aantal verkochte iPads daalde met maar liefst 22,9 procent. Het is pas de tweede keer sinds de lancering van het toestel dat de verkoop daalt. Ook Android-toestellen verkopen minder goed: daar zakte het aantal met 9,4 procent.

 

Microsoft mag dan weer tevreden zijn, want hun verkoop steeg met 55,4 procent. Het segment 2-in-1 tablets, waar de Microsoft Surface deel van uitmaakte, groeide dan ook met 5,9 procent. Dat neemt echter niet weg dat Microsoft nog een zeer grote achterstand in te halen heeft op de twee grootmachten.

 

De dalende verkoop van tablets kent verschillende redenen: zo gaan de toestellen lang mee en zien minder consumenten een reden om een nieuwe te kopen. Ook krijgen ze meer concurrentie van smartphones met een groot scherm, de zogenaamde phablets, en van compacte laptops.

 

In de professionele wereld worden tablets nochtans steeds meer gebruikt en studiebureau IDC vermoedt dan ook dat de 2-in-1 tablets in de toekomst de laptop kunnen vervangen. Vooral Microsoft probeert daar op in te spelen met zijn Surface, waarvan het een variant voor professionele gebruikers maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top