Telecomproviders hebben jaren wet overtreden met ‘gratis’ toestellen

Telecomproviders hebben jaren wet overtreden met ‘gratis’ toestellen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-336897968/

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad hebben telecomproviders jarenlang de wet overtreden bij het aanbieden van gratis toestellen aan klanten die een nieuw abonnement afsloten. Dat toestel werd dan wel afbetaald via een bedrag dat bij het abonnement kwam.

 

Terugbetaling bij inlevering toestel

Omdat het daarbij eigenlijk om een lening ging, moest de klant volgens de Hoge raad steeds weten hoe hoog hun afbetaling was en telecomproviders hebben steevast nagelaten om dat bedrag duidelijk te vermelden om de facturen. Daardoor kunnen klanten nu hun overeenkomst vernietigen, waarbij de providers het volledige bedrag moeten terugbetalen als de klant zijn toestel opnieuw inlevert.

 

De stichting ConsumentenClaim onderzoekt nu welke abonnementen onder de uitspraak van de Hoge Raad vallen, maar ze verwachten alvast dat dit grote gevolgen kan hebben voor de sector. "Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen", zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim aan RTL Z.

 

Volgens ConsumentenClaim hebben zowel KPN, Vodafone als T-Mobile zich schuldig gemaakt aan deze praktijk. Bij Vodafone en T-Mobile wordt de zaak nog onderzocht, maar KPN wast zijn handen in onschuld en stelt dat de prijs van het toestel steeds op de kassabon staat vermeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top