Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

De Belgische non-foodsector kon het vierde kwartaal van 2014 afsluiten met een groei van 1,9%, met dank aan de telecomsector, die als enige kon groeien. Alle andere sectoren moesten terrein prijsgeven, zo meldt GfK.

"Beste kwartaal ooit voor telecom"

Het vierde kwartaal, traditioneel het belangrijkste voor de hele non-foodsector, dankt zijn groei van net geen 2% zo goed als volledig aan de telecomsector. Die verkocht 10% meer in volume én waarde en rondt voor de allereerste keer de kaap van de 300 miljoen euro.

 

Die prestatie komt grotendeels op naam van de smartphones, die afklokken op een volumestijging van 40% en een waardestijging van meer dan 50%. Dat komt grotendeels door de lancering van de iPhone 6 en "de talrijke promoties op accessoires vooral headsets en batterijladers bij tal van operatoren", aldus Jürgen De Mesmaecker, directeur digital world bij GfK.

 

Alle andere sectoren in de min

Daar stopt echter het goede nieuws, want "zonder de smartphones zou de markt met 2% gedaald zijn op jaarbasis", beweert Wim Boesmans, directeur home & lifestyle van GfK. Op telecom na vertonen alle andere sectoren namelijk een daling in het vierde kwartaal.

 

"Zelfs de kleine huishoudtoestellen, die traditioneel nochtans zeer goed scoren met eindejaar, trappelen ter plaatse", zegt Wim Boesmans. "De meeste waarde ging verloren bij de mediatablets. De enorme groei van de voorbije jaren is over zijn piek en daalt nu al sinds het tweede kwartaal, zowel in volume als in waarde. Audio (cd's en dvd's) en film (dvd's en blu-ray) blijven ook in het vierde kwartaal achteruitgaan en vervolledigen samen met de tv's en de digitale camera's de Flop-5."

 

Onlineverkoop stijgt met bijna 30%

Desondanks sluit de Belgische non-foodsector 2014 toch af met een lichte groei van +0,4%. De enige échte winnaar van 2014 is het internet: "De onlineverkoop van technologische consumentenproducten blijft versnellen en groeide met bijna 30%."

 

"Tegen dit tempo ronden we in 2015 de kaap van 10% marktaandeel! En daarmee lopen we nog altijd een eind achter op onze buurmanden. We verwachten dan ook dat die groei in de toekomst zal aanhouden", besluit Wim Boesmans.

 

 

Het GfK Retail Report Q4 2014 is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

13/10/2017

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Fnac-Darty stelt nieuw directiecomité voor

12/10/2017

Iets meer dan een jaar na de fusie van Fnac en Darty en enkele maanden na de toch wel onverwachte overstap van CEO Alexandre Bompard naar Carrefour heeft de Franse entertainment- en elektrogroep Fnac-Darty zijn nieuwe directiecomité bekendgemaakt.

Pc-verkoop al 12 kwartalen op rij achteruit

12/10/2017

De verkoop van pc’s is in het derde kwartaal opnieuw gezakt, nu met 3,6%. Daarmee krimpt de markt nu al drie jaar op rij, zo becijferde onderzoeksbureau Gartner.

Coolblue zoekt duizend bezorgers extra

05/10/2017

Webshop Coolblue is op zoek naar duizend extra bezorgers. Zo wil het zijn witgoedleveringen nog verder uitbouwen. Momenteel heeft het Nederlandse bedrijf al een groot deel van die leveringen in eigen handen.

Samsung verdient meer aan iPhone X dan aan Galaxy S8

05/10/2017

Dat Apple voor zijn schermen en chips onder meer aanklopt bij aartsrivaal Samsung, is al langer bekend. Maar dat de Zuid-Koreanen meer geld ‑ een pak meer zelfs! ‑ zullen verdienen aan de iPhone X dan aan hun Galaxy S8, dat doet toch even de wenkbrauwen fronsen…

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Back to top