Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal | RetailDetail

Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

De Belgische non-foodsector kon het vierde kwartaal van 2014 afsluiten met een groei van 1,9%, met dank aan de telecomsector, die als enige kon groeien. Alle andere sectoren moesten terrein prijsgeven, zo meldt GfK.

"Beste kwartaal ooit voor telecom"

Het vierde kwartaal, traditioneel het belangrijkste voor de hele non-foodsector, dankt zijn groei van net geen 2% zo goed als volledig aan de telecomsector. Die verkocht 10% meer in volume én waarde en rondt voor de allereerste keer de kaap van de 300 miljoen euro.

 

Die prestatie komt grotendeels op naam van de smartphones, die afklokken op een volumestijging van 40% en een waardestijging van meer dan 50%. Dat komt grotendeels door de lancering van de iPhone 6 en "de talrijke promoties op accessoires vooral headsets en batterijladers bij tal van operatoren", aldus Jürgen De Mesmaecker, directeur digital world bij GfK.

 

Alle andere sectoren in de min

Daar stopt echter het goede nieuws, want "zonder de smartphones zou de markt met 2% gedaald zijn op jaarbasis", beweert Wim Boesmans, directeur home & lifestyle van GfK. Op telecom na vertonen alle andere sectoren namelijk een daling in het vierde kwartaal.

 

"Zelfs de kleine huishoudtoestellen, die traditioneel nochtans zeer goed scoren met eindejaar, trappelen ter plaatse", zegt Wim Boesmans. "De meeste waarde ging verloren bij de mediatablets. De enorme groei van de voorbije jaren is over zijn piek en daalt nu al sinds het tweede kwartaal, zowel in volume als in waarde. Audio (cd's en dvd's) en film (dvd's en blu-ray) blijven ook in het vierde kwartaal achteruitgaan en vervolledigen samen met de tv's en de digitale camera's de Flop-5."

 

Onlineverkoop stijgt met bijna 30%

Desondanks sluit de Belgische non-foodsector 2014 toch af met een lichte groei van +0,4%. De enige échte winnaar van 2014 is het internet: "De onlineverkoop van technologische consumentenproducten blijft versnellen en groeide met bijna 30%."

 

"Tegen dit tempo ronden we in 2015 de kaap van 10% marktaandeel! En daarmee lopen we nog altijd een eind achter op onze buurmanden. We verwachten dan ook dat die groei in de toekomst zal aanhouden", besluit Wim Boesmans.

 

 

Het GfK Retail Report Q4 2014 is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Back to top