Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal | RetailDetail

Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

Telecomsegment redt de meubelen in het vierde kwartaal

De Belgische non-foodsector kon het vierde kwartaal van 2014 afsluiten met een groei van 1,9%, met dank aan de telecomsector, die als enige kon groeien. Alle andere sectoren moesten terrein prijsgeven, zo meldt GfK.

"Beste kwartaal ooit voor telecom"

Het vierde kwartaal, traditioneel het belangrijkste voor de hele non-foodsector, dankt zijn groei van net geen 2% zo goed als volledig aan de telecomsector. Die verkocht 10% meer in volume én waarde en rondt voor de allereerste keer de kaap van de 300 miljoen euro.

 

Die prestatie komt grotendeels op naam van de smartphones, die afklokken op een volumestijging van 40% en een waardestijging van meer dan 50%. Dat komt grotendeels door de lancering van de iPhone 6 en "de talrijke promoties op accessoires vooral headsets en batterijladers bij tal van operatoren", aldus Jürgen De Mesmaecker, directeur digital world bij GfK.

 

Alle andere sectoren in de min

Daar stopt echter het goede nieuws, want "zonder de smartphones zou de markt met 2% gedaald zijn op jaarbasis", beweert Wim Boesmans, directeur home & lifestyle van GfK. Op telecom na vertonen alle andere sectoren namelijk een daling in het vierde kwartaal.

 

"Zelfs de kleine huishoudtoestellen, die traditioneel nochtans zeer goed scoren met eindejaar, trappelen ter plaatse", zegt Wim Boesmans. "De meeste waarde ging verloren bij de mediatablets. De enorme groei van de voorbije jaren is over zijn piek en daalt nu al sinds het tweede kwartaal, zowel in volume als in waarde. Audio (cd's en dvd's) en film (dvd's en blu-ray) blijven ook in het vierde kwartaal achteruitgaan en vervolledigen samen met de tv's en de digitale camera's de Flop-5."

 

Onlineverkoop stijgt met bijna 30%

Desondanks sluit de Belgische non-foodsector 2014 toch af met een lichte groei van +0,4%. De enige échte winnaar van 2014 is het internet: "De onlineverkoop van technologische consumentenproducten blijft versnellen en groeide met bijna 30%."

 

"Tegen dit tempo ronden we in 2015 de kaap van 10% marktaandeel! En daarmee lopen we nog altijd een eind achter op onze buurmanden. We verwachten dan ook dat die groei in de toekomst zal aanhouden", besluit Wim Boesmans.

 

 

Het GfK Retail Report Q4 2014 is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.