Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet!”

Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”

Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”
Shutterstock

Wie op de Belgische markt een refurbished iPhone wil kopen, loopt een groot risico op een minderwaardig toestel. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters laat de Economische Inspectie de zaak onderzoeken.

 

Van valse beloftes tot namaak

Test-Aankoop kocht 18 tweedehandse iPhones aan bij evenveel webshops. Die hebben al een eerste leven achter de rug, vaak als demomodel, en worden na revisie door de fabrikant of een gespecialiseerde hersteller verkocht aan een prijs die gemiddeld 22% lager is.

 

Helaas is het risico dat de consument een tweederangs toestel koopt, erg groot: slechts één toestel (door Apple zelf gereviseerd) bleek perfect in orde en kon de vergelijking met een nieuwe iPhone 6 doorstaan. De andere 17 hadden een of meer problemen: met het toestel zelf (zo goed als versleten batterij ondanks belofte van nieuw exemplaar, camera van ondermaatse kwaliteit), met de garantievoorwaarden (consument heeft recht op één jaar maar krijgt soms amper 2 tot 6 maanden) en/of met de meegeleverde accessoires (namaak met vals Apple-logo bijvoorbeeld). De helft vertoonde ernstige technische tekortkomingen.

 

“Garantie uitbreiden tot 2 jaar”

Niet alleen de aanbieders van zulke toestellen krijgen een veeg uit de pan, ook Apple zelf moet het ontgelden. Test-Aankoop is er namelijk van “overtuigd dat aanbieders beter werk kunnen leveren als Apple originele reserveonderdelen ter beschikking zou stellen van onafhankelijke herstellers en refurbishers. Door het ontbreken van officiële Apple-onderdelen moeten herstellers immers vaak werken met tweedehandse onderdelen (of erger: namaak) waarvan ook zij niet altijd de levensduur kunnen inschatten.”

 

De consumentenorganisatie pleit daarom voor een uitbreiding van de wettelijke garantieperiode in de hele refurbish-sector tot twee jaar.

 

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft intussen al laten weten de zaak te laten onderzoeken. “Het is duidelijk dat er moet worden opgetreden als de wetgeving niet gerespecteerd wordt”, zegt Peeters. “De Economische Inspectie is geïnformeerd en zal de nodige acties ondernemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.