Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”

Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”
Shutterstock

Wie op de Belgische markt een refurbished iPhone wil kopen, loopt een groot risico op een minderwaardig toestel. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters laat de Economische Inspectie de zaak onderzoeken.

 

Van valse beloftes tot namaak

Test-Aankoop kocht 18 tweedehandse iPhones aan bij evenveel webshops. Die hebben al een eerste leven achter de rug, vaak als demomodel, en worden na revisie door de fabrikant of een gespecialiseerde hersteller verkocht aan een prijs die gemiddeld 22% lager is.

 

Helaas is het risico dat de consument een tweederangs toestel koopt, erg groot: slechts één toestel (door Apple zelf gereviseerd) bleek perfect in orde en kon de vergelijking met een nieuwe iPhone 6 doorstaan. De andere 17 hadden een of meer problemen: met het toestel zelf (zo goed als versleten batterij ondanks belofte van nieuw exemplaar, camera van ondermaatse kwaliteit), met de garantievoorwaarden (consument heeft recht op één jaar maar krijgt soms amper 2 tot 6 maanden) en/of met de meegeleverde accessoires (namaak met vals Apple-logo bijvoorbeeld). De helft vertoonde ernstige technische tekortkomingen.

 

“Garantie uitbreiden tot 2 jaar”

Niet alleen de aanbieders van zulke toestellen krijgen een veeg uit de pan, ook Apple zelf moet het ontgelden. Test-Aankoop is er namelijk van “overtuigd dat aanbieders beter werk kunnen leveren als Apple originele reserveonderdelen ter beschikking zou stellen van onafhankelijke herstellers en refurbishers. Door het ontbreken van officiële Apple-onderdelen moeten herstellers immers vaak werken met tweedehandse onderdelen (of erger: namaak) waarvan ook zij niet altijd de levensduur kunnen inschatten.”

 

De consumentenorganisatie pleit daarom voor een uitbreiding van de wettelijke garantieperiode in de hele refurbish-sector tot twee jaar.

 

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft intussen al laten weten de zaak te laten onderzoeken. “Het is duidelijk dat er moet worden opgetreden als de wetgeving niet gerespecteerd wordt”, zegt Peeters. “De Economische Inspectie is geïnformeerd en zal de nodige acties ondernemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Connect+ Group lanceert Re-pair.be

15/03/2017

De Connect+ Group heeft het herstelplatform Re-pair.be gelanceerd, is een online platform waar bezoekers in enkele klikken eenvoudig een beschikbare hersteller voor hun grote en kleine huishoudapparaten kunnen vinden.

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

07/03/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de non-foodretail over heel 2016 een lichte terugval kende van 0,7 procent. In het laatste kwartaal was er wel sprake van een opflakkering, want toen was er een groei van 2 procent.

Onrust bij Vanden Borre en BCC ondanks groei Fnac Darty

02/03/2017

De fusie van Fnac en Darty, het moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, begint stilaan vruchten af te werpen. Toch groeit zowel in België als in Nederland de onrust.

Voice-assistent van Amazon in smartphones Motorola

28/02/2017

Motorola gaat Alexa, de voice-assistent van Amazon, toevoegen aan een aantal van zijn smartphones. Bij de bekendmaking van de samenwerking zei Motorola zelfs dat Alexa in de toekomst zijn opwachting zal maken in vrijwel al zijn toestellen.

Topman Samsung officieel aangeklaagd voor corruptie

28/02/2017

Samsung-topman Jay Y. Lee is nu ook officieel aangeklaagd voor corruptie. De zaak is in Zuid-Korea al een tijdje aan de gang: in december van vorig jaar werd presidente Park Guen-hye ook al afgezet wegens haar betrokkenheid.

'Dumbphones' bezig aan comeback

27/02/2017

De grote smartphonebedrijven moeten rekening houden met de terugkeer van de 'dumbphones': die telefoons beschikken over een pak minder functies, maar sinds enkele maanden is de verkoop terug aan een opmars bezig.

Back to top