Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet!”

Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”

Test-Aankoop: “Eén op twee refurbished iPhones deugt niet”
Shutterstock

Wie op de Belgische markt een refurbished iPhone wil kopen, loopt een groot risico op een minderwaardig toestel. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters laat de Economische Inspectie de zaak onderzoeken.

 

Van valse beloftes tot namaak

Test-Aankoop kocht 18 tweedehandse iPhones aan bij evenveel webshops. Die hebben al een eerste leven achter de rug, vaak als demomodel, en worden na revisie door de fabrikant of een gespecialiseerde hersteller verkocht aan een prijs die gemiddeld 22% lager is.

 

Helaas is het risico dat de consument een tweederangs toestel koopt, erg groot: slechts één toestel (door Apple zelf gereviseerd) bleek perfect in orde en kon de vergelijking met een nieuwe iPhone 6 doorstaan. De andere 17 hadden een of meer problemen: met het toestel zelf (zo goed als versleten batterij ondanks belofte van nieuw exemplaar, camera van ondermaatse kwaliteit), met de garantievoorwaarden (consument heeft recht op één jaar maar krijgt soms amper 2 tot 6 maanden) en/of met de meegeleverde accessoires (namaak met vals Apple-logo bijvoorbeeld). De helft vertoonde ernstige technische tekortkomingen.

 

“Garantie uitbreiden tot 2 jaar”

Niet alleen de aanbieders van zulke toestellen krijgen een veeg uit de pan, ook Apple zelf moet het ontgelden. Test-Aankoop is er namelijk van “overtuigd dat aanbieders beter werk kunnen leveren als Apple originele reserveonderdelen ter beschikking zou stellen van onafhankelijke herstellers en refurbishers. Door het ontbreken van officiële Apple-onderdelen moeten herstellers immers vaak werken met tweedehandse onderdelen (of erger: namaak) waarvan ook zij niet altijd de levensduur kunnen inschatten.”

 

De consumentenorganisatie pleit daarom voor een uitbreiding van de wettelijke garantieperiode in de hele refurbish-sector tot twee jaar.

 

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft intussen al laten weten de zaak te laten onderzoeken. “Het is duidelijk dat er moet worden opgetreden als de wetgeving niet gerespecteerd wordt”, zegt Peeters. “De Economische Inspectie is geïnformeerd en zal de nodige acties ondernemen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.