Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken | RetailDetail

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat in België onderzoek doen naar producten die door de producent bewust zo gemaakt worden dat ze na een bepaalde periode een foutmelding geven, terwijl er eigenlijk geen echt defect is.

Dure reparatie

Dankzij dit systeem wordt de consument verplicht om een nieuw toestel te kopen of om een dure reparatie te laten doorvoeren, waarbij vaak niets of weinig moet gerepareerd worden.

 

"Denk maar eens aan een wasmachinepomp: die kost in feite 3 euro, maar een opknapbeurt kan de burger tot 120 euro kosten. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat hun onderdelen niet vrij verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het merk Medion, dat wordt verkocht in de Aldi. Daardoor ben je verplicht om het apparaat bij hen binnen te brengen", zegt de Duitse bedrijfseconoom Stefan Schridde. Die richtte enkele jaren geleden een consumentenorganisatie op om dergelijke praktijken tegen te gaan.

 

Test-Aankoop gaat nu in België proberen om na te gaan of die praktijken echt zo erg zijn als verwacht. "We vermoeden dat er toestellen zijn die vandaag minder lang meegaan dan een paar jaar geleden", zegt Jorge Peeters, hoofd van de dienst product en services aan De Morgen. "Dat is lastig om te bewijzen, maar we gaan dit jaar nog een test doen met wasmachines. Ook gaan we rond dit thema samenwerken met onze Europese collega's."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.