Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken | RetailDetail

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat in België onderzoek doen naar producten die door de producent bewust zo gemaakt worden dat ze na een bepaalde periode een foutmelding geven, terwijl er eigenlijk geen echt defect is.

Dure reparatie

Dankzij dit systeem wordt de consument verplicht om een nieuw toestel te kopen of om een dure reparatie te laten doorvoeren, waarbij vaak niets of weinig moet gerepareerd worden.

 

"Denk maar eens aan een wasmachinepomp: die kost in feite 3 euro, maar een opknapbeurt kan de burger tot 120 euro kosten. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat hun onderdelen niet vrij verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het merk Medion, dat wordt verkocht in de Aldi. Daardoor ben je verplicht om het apparaat bij hen binnen te brengen", zegt de Duitse bedrijfseconoom Stefan Schridde. Die richtte enkele jaren geleden een consumentenorganisatie op om dergelijke praktijken tegen te gaan.

 

Test-Aankoop gaat nu in België proberen om na te gaan of die praktijken echt zo erg zijn als verwacht. "We vermoeden dat er toestellen zijn die vandaag minder lang meegaan dan een paar jaar geleden", zegt Jorge Peeters, hoofd van de dienst product en services aan De Morgen. "Dat is lastig om te bewijzen, maar we gaan dit jaar nog een test doen met wasmachines. Ook gaan we rond dit thema samenwerken met onze Europese collega's."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.