Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat in België onderzoek doen naar producten die door de producent bewust zo gemaakt worden dat ze na een bepaalde periode een foutmelding geven, terwijl er eigenlijk geen echt defect is.

Dure reparatie

Dankzij dit systeem wordt de consument verplicht om een nieuw toestel te kopen of om een dure reparatie te laten doorvoeren, waarbij vaak niets of weinig moet gerepareerd worden.

 

"Denk maar eens aan een wasmachinepomp: die kost in feite 3 euro, maar een opknapbeurt kan de burger tot 120 euro kosten. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat hun onderdelen niet vrij verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het merk Medion, dat wordt verkocht in de Aldi. Daardoor ben je verplicht om het apparaat bij hen binnen te brengen", zegt de Duitse bedrijfseconoom Stefan Schridde. Die richtte enkele jaren geleden een consumentenorganisatie op om dergelijke praktijken tegen te gaan.

 

Test-Aankoop gaat nu in België proberen om na te gaan of die praktijken echt zo erg zijn als verwacht. "We vermoeden dat er toestellen zijn die vandaag minder lang meegaan dan een paar jaar geleden", zegt Jorge Peeters, hoofd van de dienst product en services aan De Morgen. "Dat is lastig om te bewijzen, maar we gaan dit jaar nog een test doen met wasmachines. Ook gaan we rond dit thema samenwerken met onze Europese collega's."

Tags: