Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat bewuste slijtage onderzoeken

Test-Aankoop gaat in België onderzoek doen naar producten die door de producent bewust zo gemaakt worden dat ze na een bepaalde periode een foutmelding geven, terwijl er eigenlijk geen echt defect is.

Dure reparatie

Dankzij dit systeem wordt de consument verplicht om een nieuw toestel te kopen of om een dure reparatie te laten doorvoeren, waarbij vaak niets of weinig moet gerepareerd worden.

 

"Denk maar eens aan een wasmachinepomp: die kost in feite 3 euro, maar een opknapbeurt kan de burger tot 120 euro kosten. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat hun onderdelen niet vrij verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het merk Medion, dat wordt verkocht in de Aldi. Daardoor ben je verplicht om het apparaat bij hen binnen te brengen", zegt de Duitse bedrijfseconoom Stefan Schridde. Die richtte enkele jaren geleden een consumentenorganisatie op om dergelijke praktijken tegen te gaan.

 

Test-Aankoop gaat nu in België proberen om na te gaan of die praktijken echt zo erg zijn als verwacht. "We vermoeden dat er toestellen zijn die vandaag minder lang meegaan dan een paar jaar geleden", zegt Jorge Peeters, hoofd van de dienst product en services aan De Morgen. "Dat is lastig om te bewijzen, maar we gaan dit jaar nog een test doen met wasmachines. Ook gaan we rond dit thema samenwerken met onze Europese collega's."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top