Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verhoogt de druk op elektrofabrikanten met het meldpunt ‘Te rap kapot’ en roept consumenten op om te melden wanneer hun toestel te snel defect gaat.

Juridische acties niet uitgesloten

“Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat al langer strijdt tegen dit fenomeen.

 

Om de omvang van de ‘plaag’ in kaart te brengen, opende de consumentenorganisatie zopas het meldpunt ‘Te rap kapot’. Dat meldpunt zal werken met 18 productselectoren in de categorieën hightech en huishoudelektro. De consument vindt er alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt of kan er zelf aan toevoegen.

 

Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde informatie gerichte testen doen. Als de organisatie genoeg bewijzen vindt voor het bewust doen verouderen van producten, sluit ze juridische acties niet uit om compensatie te eisen in naam van de gedupeerden.

 

Steun uit politiek en middenveld

“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikanten bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. 

 

Het meldpunt kan alvast rekenen op de steun van minister van Consumentenzaken Kris Peeters en de regionale ministers van leefmilieu. Ook de Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe hebben zich achter het initiatief geschaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken

24/04/2017

Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

20/04/2017

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Media Markt lanceert volledig nieuw concept

18/04/2017

Volgende week lanceert elektronicaketen Media Markt een volledig nieuw concept in Wilrijk en Eindhoven. In de nieuwe formule is er onder andere ruimte gemaakt voor een koffiebar. Ook kunnen klanten er nieuwe technologie uittesten. 

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

13/04/2017

Test-Aankoop heeft groepskortingwebsite Groupon in gebreke gesteld in het dossier ‘Luierbox. De consumentenorganisatie eist voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som die aan Luierbox.be werd betaald voor de levering van luiers.

Google wil zwaar investeren in productie OLED-schermen bij LG

10/04/2017

Google wil voor een biljoen won (830 miljoen euro) investeren in de productie van OLED-schermen bij technologiebedrijf LG. Die schermen worden gebruikt in smartphones, maar vaak is er sprake van een tekort.

Back to top