Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verhoogt de druk op elektrofabrikanten met het meldpunt ‘Te rap kapot’ en roept consumenten op om te melden wanneer hun toestel te snel defect gaat.

Juridische acties niet uitgesloten

“Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat al langer strijdt tegen dit fenomeen.

 

Om de omvang van de ‘plaag’ in kaart te brengen, opende de consumentenorganisatie zopas het meldpunt ‘Te rap kapot’. Dat meldpunt zal werken met 18 productselectoren in de categorieën hightech en huishoudelektro. De consument vindt er alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt of kan er zelf aan toevoegen.

 

Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde informatie gerichte testen doen. Als de organisatie genoeg bewijzen vindt voor het bewust doen verouderen van producten, sluit ze juridische acties niet uit om compensatie te eisen in naam van de gedupeerden.

 

Steun uit politiek en middenveld

“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikanten bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. 

 

Het meldpunt kan alvast rekenen op de steun van minister van Consumentenzaken Kris Peeters en de regionale ministers van leefmilieu. Ook de Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe hebben zich achter het initiatief geschaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

E-afval: geen pasklare oplossingen, wel puzzelstukjes

15/05/2017

Flink wat consumentenelektronica ligt nutteloos in ladekastjes of – erger – belandt op de vuilnisbelt. De oplossing: breng de producten en onderdelen zo veel mogelijk in een kringloop. Het kan, maar er is geen "one-size-fits-all"-oplossing. 

Verkoop Apple blijft in dalende lijn

03/05/2017

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar is de verkoop van het aantal iPhones en het aantal iPads bij Apple opnieuw gedaald. Ondanks die cijfers wist het Amerikaanse technologiebedrijf zijn omzet- en winstcijfers toch op te krikken.

Apple onthult nieuw winkelconcept in Dubai

27/04/2017

Apple heeft in Dubai een nieuw winkelconcept onthuld, waarbij de winkels een "plek moeten worden voor creatieve geesten om samen te komen". Daarbij wordt zelfs het woord ‘store’ zo veel mogelijk vermeden.

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

26/04/2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen, ook in de relaties met de handelspartners. 

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

Back to top