Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Test-Aankoop schakelt versnelling hoger in strijd tegen ‘vervroegde veroudering’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verhoogt de druk op elektrofabrikanten met het meldpunt ‘Te rap kapot’ en roept consumenten op om te melden wanneer hun toestel te snel defect gaat.

Juridische acties niet uitgesloten

“Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat al langer strijdt tegen dit fenomeen.

 

Om de omvang van de ‘plaag’ in kaart te brengen, opende de consumentenorganisatie zopas het meldpunt ‘Te rap kapot’. Dat meldpunt zal werken met 18 productselectoren in de categorieën hightech en huishoudelektro. De consument vindt er alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt of kan er zelf aan toevoegen.

 

Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde informatie gerichte testen doen. Als de organisatie genoeg bewijzen vindt voor het bewust doen verouderen van producten, sluit ze juridische acties niet uit om compensatie te eisen in naam van de gedupeerden.

 

Steun uit politiek en middenveld

“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikanten bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. 

 

Het meldpunt kan alvast rekenen op de steun van minister van Consumentenzaken Kris Peeters en de regionale ministers van leefmilieu. Ook de Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe hebben zich achter het initiatief geschaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Foodmaker lanceert eetbaar servies

06/12/2017

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien

30/11/2017

Lidl België heeft vandaag zijn tweejaarlijkse duurzaamheidsrapport vrijgegeven. Daarin worden de stappen uit de doeken gedaan die de supermarktketen heeft gezet op vlak van duurzaamheid in 2015 en 2016.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top