Test-Aankoop sleept Apple voor de rechter

Test-Aankoop sleept Apple voor de rechter

Test-Aankoop sleept Apple voor de rechtbank van koophandel van Brussel. De consumentenorganisatie pikt het niet dat de opslagcapaciteit van iPhones in werkelijkheid tot ruim 30% lager ligt dan wat Apple beweert.

 

“16 GB blijkt slechts 10,3 GB”

Test-Aankoop onderzocht of de opslagcapaciteit van de iPhone 6 16 GB wel overeenkwam met het reële geheugen van dit toestel. Daaruit bleek dat er van die 16 GB slechts 10,3 GB beschikbaar was voor de consument, of ruim 35 procent minder.

 

“De consumentenorganisatie wil dat deze praktijken stoppen en lanceerde hiervoor een rechtsvordering voor de rechtbank van koophandel te Brussel, omwille van misleidende informatie over de opslagcapaciteit van de in de Brusselse Apple Store verkochte iPhones", laat Test-Aankoop vandaag weten. Met het kortgeding vordert de organisatie een dwangsom van 10.000 euro per dag zolang Apple die “misleidende en foutieve informatie” niet rechtzet.

 

Alle fabrikanten in hetzelfde bedje ziek

Het kortgeding is eigenlijk maar een eerste stap: eens de rechter zich heeft uitgesproken gaat Test-Aankoop ook de andere fabrikanten benaderen om hen ertoe aan te zetten waarheidsgetrouwer te communiceren over de geheugencapaciteit van hun toestellen.

 

Apple is namelijk lang niet de enige fabrikant die zich aan dit soort van praktijken bezondigt. Zo pronkt de Microsoft Lumia 640 XL met 8 GB terwijl daar maar 3,25 GB van beschikbaar is, een verschil van liefst 60%. De Sony Xperia M4 Aqua doet nog straffer: hij belooft 8 GB maar daar is slechts 2,45 GB echt bruikbaar van (70% is dus niet beschikbaar). Wie een Samsung Galaxy S6 koopt, denkt 32 GB opslagcapaciteit te hebben maar kan daar slechts 24,7 GB effectief van gebruiken (33%), enzovoort.

 

Test-Aankoop ontwikkelde de website eerlijkiseerlijk.be, via dewelke de consument de reële capaciteit van zijn toestel kan checken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top