Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst | RetailDetail

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst

Topman Samsung stapt op, ondanks recordwinst
Shutterstock

Het Zuid-Koreaanse Samsung heeft ook in het afgelopen kwartaal een recordwinst gehaald, dankzij sterke prestaties van de chipdivisie. Dat hield een van de drie CEO’s echter niet tegen om op te stappen.

Sterke chipverkoop

De voorlopige kwartaalcijfers voor het derde kwartaal van dit jaar klinken bijzonder rooskleurig bij Samsung: het bedrijf mikt op een operationele winst van 14,5 biljoen won (10,8 miljard euro). Dat is opnieuw een record en een forse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen dat slechts 5,2 biljoen won (3,9 miljard euro) was. De omzet moet dan weer stijgen van 47,82 biljoen won (35,8 miljard euro) naar 62 biljoen won (46,4 miljard euro).

 

Die sterke winststijging is volledig te danken aan de chipindustrie. Daar kent de verkoop ongekende hoogten en aangezien Samsung op dat vlak een van de grootste bedrijven ter wereld is, plukt het daar nu de vruchten van.

 

“Nieuwe start maken”

Ondanks het goede nieuws heeft topman Kwon Oh-hyun, die de leiding heeft over de elektronicatak van Samsung, laten verstaan dat hij in maart van volgend jaar het bedrijf wil verlaten. "Het is tijd voor het bedrijf om een nieuwe start te maken, met nieuwe en jongere leiders, om beter te kunnen reageren op de snel veranderende IT-industrie”, zegt hij in een brief.

 

Hij wijst ook naar de moeilijke periode waarin het bedrijf verkeert, waarmee hij waarschijnlijk doelt op de gevangenisstraf van vijf jaar die bestuursvoorzitter Lee Jae-yong kreeg vanwege zijn betrokkenheid in een corruptieschandaal.

 

Het nieuws van Kwon Oh-hyun, die al sinds 1985 bij Samsung aan de slag was, overschaduwde alvast het goede nieuws, want ondanks de recordcijfers daalde het aandeel van het bedrijf op de beurs toch licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.