Unizo en NSZ hebben bedenkingen bij plannen Kris Peeters | RetailDetail

Unizo en NSZ hebben bedenkingen bij plannen Kris Peeters

Unizo en NSZ hebben bedenkingen bij plannen Kris Peeters

Dat minister Kris Peeters (CD&V) wil nagaan of fabrikanten hun producten doelbewust laten verouderen, krijgt bijval van Unizo en NSZ. Maar dat mag absoluut niet ten koste gaan van de zelfstandigen, klinkt het bij beide organisaties.

Unizo: "Niet op de kap van de kleinhandel"

Federaal minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) laat onderzoeken of fabrikanten hun toestellen doelbewust versneld laten verouderen. Tegelijk overweegt hij de garantietermijnen te verlengen en bijvoorbeeld regels op te leggen rond de beschikbaarheid van wisselstukken. Op die manier wil hij de consumenten extra beschermen en voorkomen dat die vlugger dan normaal hun toestellen moeten vervangen.

 

"Allemaal goed en wel", reageert Unizo-topman Karel Van Eetvelt, "zolang dat maar niet op de kap van onze zelfstandige kleinhandel gebeurt. Helaas wringt net daar het schoentje. Het zijn immers in de eerste plaats de winkeliers die door de consument worden aangesproken wanneer een toestel het begeeft", aldus nog Karel Van Eetvelt.

 

"Hen opzadelen met nog langere wettelijke garantietermijnen dan vandaag is onverantwoord, zolang diezelfde termijnen niet formeel en krachtdadig kunnen worden afgedwongen bij de fabrikanten. Het kan niet dat een eindverkoper vijf jaar garantie moet geven aan de consument, terwijl hij zelf van de fabrikant maar één of twee jaar garantie krijgt. We vrezen evenwel dat het daar in de praktijk gaat op neerkomen, gelet op de onevenwichtige machtsverhouding tussen de vaak grote producenten en onze veel kleinere winkeliers."

 

NSZ: "Zelfde garantietermijn voor consument én handelaar"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen volgt de denkwijze van Kris Peeters, maar eist dan wel dat consument én handelaar dezelfde garantietermijn genieten. "En dat is allesbehalve het geval nu"; zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: 84% van de handelaars beschikt bij de producent niet over een gelijkaardige garantietermijn als de consument, zo bleek uit een bevraging uit 2014 bij 274 verkopers van elektro, computers, multimedia en huishoudapparaten.

 

"Het is teleurstellend dat slechts 1/6de van alle producenten die garantie gelijkschakelt tussen handelaar en consument. In nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.