Vanden Borre-broertje lanceert fysieke contactknop voor klanten

Vanden Borre-broertje lanceert fysieke contactknop voor klanten

De Franse elektroketen Darty heeft zopas "le bouton Darty" geïntroduceerd, waarmee klanten in Frankrijk draadloos contact kunnen zoeken met de helpdesk of aftersales van de keten. Aan die service hangt echter wel een prijskaartje.

Eén druk op de knop

Vergeten waarvoor dat knopje op uw magnetronoven dient, uw internet-tv krijgt kuren of uw online bestelling laat op zich wachten? Eén druk op de Darty-button en binnen de minuut hebt u een medewerker van de elektroketen aan de lijn, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, zelfs voor producten die niet langer onder de garantie vallen en voor toestellen die u niet bij Darty kocht (voor zover de keten het merk in kwestie zelf verkoopt). "Prioritaire, gepersonaliseerde bijstand", zo noemen ze het bij Darty.

 

"Le bouton Darty" is een van die 'connected devices' - toestellen die communiceren via het internet - waarmee de fabrikanten onze woningen de komende maanden en jaren willen uitrusten. De knop werkt zowel via wifi als Bluetooth en heeft het grote voordeel dat je als klant niet minutenlang aan de telefoon moet hangen wegens 'Al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek'.

 

Aan de button hangt echter wel een prijskaartje: het toestelletje zelf kost 25 euro en daar komt dan nog een abonnement bovenop van 3 euro per maand (voor telefonische bijstand voor tv, audio en huishoudelektro) of van 8 euro per maand voor alle toestellen, inclusief multimedia. "En dat terwijl de klassieke naverkoopdienst van Darty gratis is", aldus de Franse consumentenorganisatie Que Choisir, die het nieuwste gadget dan ook omschrijft als "innovatief, maar nutteloos".

 

"Logisch verlengstuk van ons engagement"

Darty-topman Régis Schultz denkt daar uiteraard totaal anders over en wijst erop dat de elektroketen van zijn 'naverkoop' altijd een topprioriteit heeft gemaakt. Behalve de fameuze 'Akte van Vertrouwen' (die wij kennen van bij Darty's zusterketen Vanden Borre) runt de Franse keten zeven callcenters die acht miljoen klantentelefoontjes per jaar verwerken en heeft de groep 1.500 technici op de baan. "De connected button is een logisch verlengstuk van ons engagement", aldus nog Régis Schultz.

 

Of ook zusterketens Vanden Borre (in België) en BCC (in Nederland) met een soortgelijk initiatief uitpakken en, zo ja, wanneer is nog niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top