Vanden Borre helpt eigenaar Darty aan omzetgroei | RetailDetail

Vanden Borre helpt eigenaar Darty aan omzetgroei

Vanden Borre helpt eigenaar Darty aan omzetgroei

De Franse elektroreus Darty (het moederbedrijf van de Belgische elektroketen Vanden Borre en het Nederlandse BCC) heeft een succesvolle zomer achter de rug, al gooit de vorig jaar overgenomen webshop Mistergooddeal roet in het eten.

Groei van marktaandeel op thuismarkt

Exclusief Mistergooddeal zag Darty de groepsomzet in zijn eerste kwartaal groeien met 2% (-0,3% op vergelijkbare basis). In Frankrijk, met 80% van de omzet nog altijd veruit de belangrijkste markt, bedroeg de groei zelfs 2,4% (+1,1% op vergelijkbare basis). "We hebben opnieuw beter gedaan dan de Franse markt", zegt een tevreden topman Régis Schultz: "De zomersolden waren zeer goed en we hebben volop geprofiteerd van het gunstige weer, met een sterke verkoop van witgoed" (o.a. koelkasten en airco).

 

Toch is het niet al rozengeur en maneschijn: de vorig jaar overgenomen webshop Mistergooddeal realiseerde in het boekjaar 2014-2015 een exploitatieverlies van 7,7 miljoen euro op een omzet van 77 miljoen euro en drukte ook het voorbije kwartaal op de groepsresultaten: inclusief Mistergooddeal zakten zowel de groepsomzet (-0,2%) als de omzet in Frankrijk (-0,4%).

 

Toch gelooft topman Régis Schultz dat de webshop dit boekjaar break-even kan draaien: "Mistergooddeal heeft in de maand augustus voor het eerst sinds lange tijd weer winst gemaakt", klinkt het, als gevolg van de sterkere focus op witgoed en grote huishoudtoestellen en het afstoten van minder lucratieve productreeksen.

 

Krimp in Nederland, groei in België

In de Lage Landen zag Darty de omzet bij dochters Vanden Borre en BCC een half procentje groeien. Vooral de onlinepoot zette een sterk resultaat neer: die groeide liefst 32% en is intussen al goed voor 14% van de totale verkoop. In België wist Vanden Borre (dat binnenkort ook met keukenwinkels start) opnieuw met groei aan te knopen op vergelijkbare basis.

 

Op vergelijkbare basis ging de omzet in de Benelux echter 5% achteruit, doordat de Nederlandse tak te maken kreeg met een 'tweecijferige daling' als gevolg van de invoering van een nieuw distributiesysteem. Dat bleek het voorbije kwartaal een negatieve impact te hebben op de beschikbaarheid van tal van producten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.