Vanden Borre helpt eigenaar Darty aan omzetgroei

Vanden Borre helpt eigenaar Darty aan omzetgroei

De Franse elektroreus Darty (het moederbedrijf van de Belgische elektroketen Vanden Borre en het Nederlandse BCC) heeft een succesvolle zomer achter de rug, al gooit de vorig jaar overgenomen webshop Mistergooddeal roet in het eten.

Groei van marktaandeel op thuismarkt

Exclusief Mistergooddeal zag Darty de groepsomzet in zijn eerste kwartaal groeien met 2% (-0,3% op vergelijkbare basis). In Frankrijk, met 80% van de omzet nog altijd veruit de belangrijkste markt, bedroeg de groei zelfs 2,4% (+1,1% op vergelijkbare basis). "We hebben opnieuw beter gedaan dan de Franse markt", zegt een tevreden topman Régis Schultz: "De zomersolden waren zeer goed en we hebben volop geprofiteerd van het gunstige weer, met een sterke verkoop van witgoed" (o.a. koelkasten en airco).

 

Toch is het niet al rozengeur en maneschijn: de vorig jaar overgenomen webshop Mistergooddeal realiseerde in het boekjaar 2014-2015 een exploitatieverlies van 7,7 miljoen euro op een omzet van 77 miljoen euro en drukte ook het voorbije kwartaal op de groepsresultaten: inclusief Mistergooddeal zakten zowel de groepsomzet (-0,2%) als de omzet in Frankrijk (-0,4%).

 

Toch gelooft topman Régis Schultz dat de webshop dit boekjaar break-even kan draaien: "Mistergooddeal heeft in de maand augustus voor het eerst sinds lange tijd weer winst gemaakt", klinkt het, als gevolg van de sterkere focus op witgoed en grote huishoudtoestellen en het afstoten van minder lucratieve productreeksen.

 

Krimp in Nederland, groei in België

In de Lage Landen zag Darty de omzet bij dochters Vanden Borre en BCC een half procentje groeien. Vooral de onlinepoot zette een sterk resultaat neer: die groeide liefst 32% en is intussen al goed voor 14% van de totale verkoop. In België wist Vanden Borre (dat binnenkort ook met keukenwinkels start) opnieuw met groei aan te knopen op vergelijkbare basis.

 

Op vergelijkbare basis ging de omzet in de Benelux echter 5% achteruit, doordat de Nederlandse tak te maken kreeg met een 'tweecijferige daling' als gevolg van de invoering van een nieuw distributiesysteem. Dat bleek het voorbije kwartaal een negatieve impact te hebben op de beschikbaarheid van tal van producten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top