Verkoop Apple blijft in dalende lijn | RetailDetail

Verkoop Apple blijft in dalende lijn

Verkoop Apple blijft in dalende lijn
Shutterstock

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar is de verkoop van het aantal iPhones en het aantal iPads bij Apple opnieuw gedaald. Ondanks die cijfers wist het Amerikaanse technologiebedrijf zijn omzet- en winstcijfers toch op te krikken.

Verkoop Mac stijgt

Het aantal verkochte iPhones daalde in het tweede kwartaal met 1% naar 50,8 miljoen stuks, terwijl er maar liefst 13% minder iPads werden verkocht (met 8,9 miljoen stuks). De verkoop van de Mac-computers steeg dan weer met 4% naar 4,2 miljoen stuks.

 

De omzet van Apple steeg wel met 5% naar 52,9 miljard dollar (48,5 miljard euro). In Europa was er een groei van 10% en in Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet zelfs met 11% aan. In China, waar Apple flink wat concurrentie ondervindt van de goedkopere lokale merken en het effect van de sterke dollar, daalde de omzet dan weer met 14%.

 

Het volgende kwartaal is traditioneel het zwakste voor Apple, omdat het zijn nieuwe apparaten normaal gezien op het einde van het jaar lanceert en de verkoop vooral gericht is op de feestdagen. In september viert het de tiende verjaardag van de iPhone en wordt er waarschijnlijk een nieuw model gelanceerd, met een aantal nieuwe snufjes die de klanten opnieuw moeten overtuigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.