Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht

Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht
Shutterstock

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar meer iPhones verkocht dan een jaar geleden en deed zo verrassend beter dan de verwachtingen van analisten. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er wel een verdere terugval.

Sterke groei bij andere afdelingen

In totaal gingen er in het derde kwartaal 41 miljoen iPhones over de toonbank. Dat is een fikse terugval ten opzichte van het tweede kwartaal, maar wel 2% meer dan een jaar eerder. Dat is verrassend, aangezien heel wat analisten hadden verwacht dat de consument zijn aankoop zou uitstellen in aanloop naar de nieuwe iPhone 8, die later dit jaar moet verschijnen.

 

Dankzij die goede verkoop steeg de omzet van Apple het voorbije kwartaal met 7,2% naar 45,4 miljard dollar (39 miljard euro). De operationele winst steeg dan weer met 6,6% naar 10,8 miljard dollar (9 miljard euro). “Met een jaar-op-jaar-omzetgroei van 7% zijn we trots ons derde opeenvolgende kwartaal van versnelde groei te kunnen aankondigen”, wist Apple-CEO Tim Cook te vertellen.

 

De sterkste groei voor Apple was te vinden binnen de afdeling ‘Services’, die onder andere Apple Pay bevat. Daar steeg de omzet met 22% naar 7,3 miljard dollar (6,2 miljard euro). Ook de afdeling ‘Other Products’, dat onder andere de Apple TV en Apple Watch omhelst, groeide sterk naar 2,7 miljard dollar (2,3 miljard euro). Apple wil de komende jaren die divisies meer uitbouwen, om minder afhankelijk te worden van de verkoop van de iPhone, die nu nog goed is voor twee derde van de totale omzet.

 

Ondertussen blijft Apple het moeilijk hebben in China. Daar daalde de omzet met 10%, omwille van sterke concurrentie op de smartphonemarkt, vooral dan van de goedkopere modellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Ahold USA test robot in Giant Food Store

15/11/2017

In een vestiging van Giant Food Store in de Verenigde Staten test Ahold USA momenteel een robot die gevaren op de vloer kan detecteren, waarna hij assistentie zal vragen. Hij kan ook lege winkelrekken aanwijzen en prijzen controleren.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Back to top