Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht

Verkoop Apple valt minder terug dan verwacht
Shutterstock

Apple heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar meer iPhones verkocht dan een jaar geleden en deed zo verrassend beter dan de verwachtingen van analisten. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er wel een verdere terugval.

Sterke groei bij andere afdelingen

In totaal gingen er in het derde kwartaal 41 miljoen iPhones over de toonbank. Dat is een fikse terugval ten opzichte van het tweede kwartaal, maar wel 2% meer dan een jaar eerder. Dat is verrassend, aangezien heel wat analisten hadden verwacht dat de consument zijn aankoop zou uitstellen in aanloop naar de nieuwe iPhone 8, die later dit jaar moet verschijnen.

 

Dankzij die goede verkoop steeg de omzet van Apple het voorbije kwartaal met 7,2% naar 45,4 miljard dollar (39 miljard euro). De operationele winst steeg dan weer met 6,6% naar 10,8 miljard dollar (9 miljard euro). “Met een jaar-op-jaar-omzetgroei van 7% zijn we trots ons derde opeenvolgende kwartaal van versnelde groei te kunnen aankondigen”, wist Apple-CEO Tim Cook te vertellen.

 

De sterkste groei voor Apple was te vinden binnen de afdeling ‘Services’, die onder andere Apple Pay bevat. Daar steeg de omzet met 22% naar 7,3 miljard dollar (6,2 miljard euro). Ook de afdeling ‘Other Products’, dat onder andere de Apple TV en Apple Watch omhelst, groeide sterk naar 2,7 miljard dollar (2,3 miljard euro). Apple wil de komende jaren die divisies meer uitbouwen, om minder afhankelijk te worden van de verkoop van de iPhone, die nu nog goed is voor twee derde van de totale omzet.

 

Ondertussen blijft Apple het moeilijk hebben in China. Daar daalde de omzet met 10%, omwille van sterke concurrentie op de smartphonemarkt, vooral dan van de goedkopere modellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top