Verkoop pc's krimpt minder dan voorspeld

Verkoop pc's krimpt minder dan voorspeld

Het lijkt erop dat de pc-markt stilaan zijn kantelpunt bereikt: zowel IDC als Gartner melden in het derde kwartaal een veel lagere verkoopdaling dan eerst voorspeld. Lenovo blijft de trotse marktleider.

Net geen 80 miljoen pc's verscheept

De wereldwijde markt voor pc's is volgens IDC in het derde kwartaal van dit jaar maar met 1,7% achteruit gegaan, terwijl analisten uitgingen van een krimp van 4,1%. Volgens het marktonderzoeksbureau werden er in het voorbije kwartaal alles samen 78,5 miljoen pc's verscheept.

 

De marktonderzoekers zien vooral beterschap in de Verenigde Staten en Europa: in de VS werden het voorbije kwartaal 17,3 miljoen pc's verscheept, dat zijn er 4,3% op jaarbasis en 2,6% meer op kwartaalbasis. In Europa profiteerde de pc-markt vooral van de stijgende vraag naar Windows 8.1-notebooks.

 

Gartner is zelfs nog wat positiever en schuift het cijfer van 79,4 miljoen pc's naar voren, amper een half procentje minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. "De aandacht van de consument keert langzaam terug naar de aankoop van een pc, nu de meeste gewone consumenten een tablet hebben. De overstap van pc naar tablet zwakt af nu tablets een penetratie hebben van 40 à 50%."

 

Lenovo blijft grootste producent

Als het op marktaandelen aankomt, zet zowel IDC als Gartner Lenovo op één, met een marktaandeel rond de 20%. Dan volgen HP (rond de 18%), Dell (ca. 13%) en Acer (zo'n 8%).

 

Terwijl Gartner Asus nog op vijf zet, met een marktaandeel van 7,3%, ziet IDC Apple de top-5 binnenkomen met een marktaandeel van 6,3%. De iConstructeur zou in de maanden juli, augustus en september 4,98 miljoen Mac-computers verkocht hebben, volgens IDC een fractie meer dan het Taiwanese Asus. IDC schrijft de opkomst van Apple toe aan "prijsverlagingen" van MacBooks en iMacs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top