Verkoop tablets stokt

Verkoop tablets stokt

In het laatste kwartaal van 2015 is de tabletverkoop wereldwijd teruggevallen met 13,7 procent. In totaal gingen er zo 65,9 miljoen tablets over de toonbank. Op jaarbasis was er sprake van een verkoop van 206,8 miljoen tablets.

 

Apple blijft op kop

Dat is een daling van 10,1 procent, zo blijkt uit de cijfers van IDC. Het enige segment dat wel nog goed verkocht, was tablets met een optioneel toetsenbord, zoals de Microsoft Surface. Daar verdubbelde de verkoop op jaarbasis naar 8,1 miljoen stuks.

 

Die tablets worden door veel consumenten aanzien als een perfecte vervanger voor een pc of laptop, waardoor de prijs ook minder van belang is. Niet enkel Microsoft pikt een graantje mee van die trend. Ook Apple speelt er op in met de nieuwe iPad Pro.

 

Apple blijft ook de grootste op het vlak van tabletverkoop, met een marktaandeel van 24,5 procent. Het wordt op verre afstand gevolgd door Samsung (13,7 procent), Amazon (5,2 procent), Lenovo (3,2 procent) en Huawei (2,2 procent). Enkel Amazon en Huawei wisten in 2015 meer tablets te verkopen dan een jaar eerder. Bij Apple viel de verkoop in het vierde kwartaal zelfs bijna met een kwart terug.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top