Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verkocht

Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verkocht

In het vierde kwartaal van 2015 werden er wereldwijd 8,1 miljoen smartwatches verscheept, terwijl er datzelfde kwartaal in totaal 7,9 miljoen horloges ‘made in Switzerland’ werden verkocht.

 

Groei van 315,6% dankzij Apple

De groei van de smartwatchsector is ronduit fenomenaal, zo meldt marktonderzoeksbureau Strategy Analytics: werden er in het vierde kwartaal van 2014 nauwelijks 1,9 miljoen slimme horloges verkocht, dan waren dat er eind vorig jaar in hetzelfde kwartaal al 8,1 miljoen. Een stijging met liefst 315,6%. Tegelijk begint de markt voor de Zwitserse horloges te krimpen: van 8,3 miljoen stuks eind 2014 naar 7,9 miljoen eind 2015. Een daling is dat met 4,8%.

 

Dat er voor het eerst meer smartwatches dan klassieke Zwitserse horloges verkocht zijn, is volledig op naam te schrijven van Apple. De Apple Watch haalde het voorbije kwartaal een marktaandeel van liefst 63% en heeft daarmee een ruime voorsprong op het nummer twee, het Zuid-Koreaanse Samsung. Dat heeft een marktaandeel van zo’n 16 procent.

 

“De Zwitserse horloge-industrie heeft zeer laat gereageerd op de ontwikkeling van de smartwatches”, zegt directeur Neil Mawston van Strategy Analytics. “Ze heeft haar kop in het zand gestoken, hopend dat het fenomeen wel zou overwaaien. Zwitserse horlogemerken - zoals TAG Heuer - zijn samen goed voor amper een klein percentje van de smartwatchverkoop in het vierde kwartaal van 2015. Hun achterstand op Apple, Samsung en andere concurrenten in de snel groeiende categorie van smartwatches is enorm.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Back to top