Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verkocht | RetailDetail

Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verkocht

Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verkocht

In het vierde kwartaal van 2015 werden er wereldwijd 8,1 miljoen smartwatches verscheept, terwijl er datzelfde kwartaal in totaal 7,9 miljoen horloges ‘made in Switzerland’ werden verkocht.

 

Groei van 315,6% dankzij Apple

De groei van de smartwatchsector is ronduit fenomenaal, zo meldt marktonderzoeksbureau Strategy Analytics: werden er in het vierde kwartaal van 2014 nauwelijks 1,9 miljoen slimme horloges verkocht, dan waren dat er eind vorig jaar in hetzelfde kwartaal al 8,1 miljoen. Een stijging met liefst 315,6%. Tegelijk begint de markt voor de Zwitserse horloges te krimpen: van 8,3 miljoen stuks eind 2014 naar 7,9 miljoen eind 2015. Een daling is dat met 4,8%.

 

Dat er voor het eerst meer smartwatches dan klassieke Zwitserse horloges verkocht zijn, is volledig op naam te schrijven van Apple. De Apple Watch haalde het voorbije kwartaal een marktaandeel van liefst 63% en heeft daarmee een ruime voorsprong op het nummer twee, het Zuid-Koreaanse Samsung. Dat heeft een marktaandeel van zo’n 16 procent.

 

“De Zwitserse horloge-industrie heeft zeer laat gereageerd op de ontwikkeling van de smartwatches”, zegt directeur Neil Mawston van Strategy Analytics. “Ze heeft haar kop in het zand gestoken, hopend dat het fenomeen wel zou overwaaien. Zwitserse horlogemerken - zoals TAG Heuer - zijn samen goed voor amper een klein percentje van de smartwatchverkoop in het vierde kwartaal van 2015. Hun achterstand op Apple, Samsung en andere concurrenten in de snel groeiende categorie van smartwatches is enorm.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.