Vooral smartphones “te rap kapot”

Vooral smartphones “te rap kapot”

In nauwelijks twee maanden tijd heeft Terapkapot.be, een initiatief van Test-Aankoop, 4.200 meldingen ontvangen van elektronica die niet de levensduur haalde die de consument ervan verwachtte. Smartphones zijn daarbij de absolute nummer 1.

Smartphones, wasmachines en printers

Van de 4.200 meldingen die Test-Aankoop binnenkreeg op het meldpunt ‘terapkapot.be’ gingen er maar liefst 641 over mobiele telefoons. Vaak gehoorde klachten zijn defecte aanraakschermen, toestellen die voortdurend uitvallen en problemen bij het installeren van updates voor het besturingssysteem. De meeste meldingen gaan echter over de batterij, die te snel leeg is of er al tijdens de waarborgperiode de brui aan geeft.

 

Op twee staan wasmachines, ‘goed’ voor 337 meldingen. Daar blijken vooral de printplaten en de kogellagers het te laten afweten. Nochtans is het gros van die toestellen gemiddeld maar drie à vier jaar oud, terwijl een redelijke levensduur voor een dergelijk toestel rond de tien jaar zou moeten liggen, zo vindt Test-Aankoop. De bronzen medaille gaat naar de printers met 287 gehoorde klachten, die meestal gaan over de printerkoppen en de inktpatronen.

 

“Eerste overwinning”

“Het meldpunt heeft op twee maanden tijd een zeer waardevolle bron van gegevens over talloze merken en modellen opgeleverd”, zegt Ivo Mechels, directeur van Test-Aankoop. Tegelijk lag het meldpunt ook al aan de basis van “een eerste overwinning van de consumentenorganisatie in de strijd voor duurzame(re) toestellen”.

 

Test-Aankoop kreeg namelijk verschillende meldingen over een fabricagefout van een wasmachine van Samsung (WF 1124 ZAC). De consumentenorganisatie nam contact op met de fabrikant, die zich intussen geëngageerd heeft om de eigenaars van deze machine te compenseren waar mogelijk. Test-Aankoop belooft het verloop van de compensatieprocedure nauw te zullen opvolgen.