Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Back to top