Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

11/09/2017

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Back to top