Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Van de Velde focust met nieuwe manager op Nederlandse webshop

21/03/2017

Martine Baarschers gaat aan de slag als de nieuwe e-commercemanager voor de Nederlandse en Duitse markt bij de Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde. Baarschers heeft al heel wat ervaring in die functie bij andere modebedrijven.

Nepartikelen spinnen garen bij groei e-commerce

21/03/2017

Met de opkomst van e-commerce is het produceren en verkopen van nepproducten hand over hand toegenomen. Het kopiëren van producten onder min of meer bekende merknamen is een structureel probleem, stelt Europol.

Gamma opent tweede Brusselse vestiging

20/03/2017

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn tweede vestiging in Brussel geopend: naast de winkel in Ukkel kunnen de klanten van de keten nu ook terecht in Anderlecht. Daarnaast laat Gamma weten dat de online verkoop sterk in de lift zit.

Google lanceert nieuwe recensieservice

16/03/2017

Google gaat zijn Trusted Stores-programma omvormen naar Customer Reviews. De bedoeling is dat webwinkels in de toekomst meer aan hun klanten vragen om reviews te schrijven, zodat de scores op Google waarheidsgetrouwer zijn.

OPINIE: Is de Belgische e-commerce 5 miljard of 9 miljard, en wat maakt het uit?

15/03/2017

Is de Belgische e-commercemarkt nu 5 miljard euro of 9 miljard euro groot? Geen klein verschilletje, maar toch raken de e-commerceverenigingen (BeCommerce en Safeshops.be) er zelf niet uit. Hoe zit dat?

Connect+ Group lanceert Re-pair.be

15/03/2017

De Connect+ Group heeft het herstelplatform Re-pair.be gelanceerd, is een online platform waar bezoekers in enkele klikken eenvoudig een beschikbare hersteller voor hun grote en kleine huishoudapparaten kunnen vinden.

Back to top