Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen | RetailDetail

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.