Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Webshop Philips moet dicht na te grote kortingen

Philips heeft woensdag een deel van zijn webshop enkele uren moeten sluiten nadat een kortingactie uit de hand liep. Door een fout kregen klanten niet de beloofde korting van 7,5 euro, maar een korting van 75 euro per besteld product.

Oeps, foutje

“We zagen een grote toename in de bestellingen en ook van de aankoop van meerdere producten in grote hoeveelheden”, klinkt het bij Philips. Dat, samen met de melding van een eerlijke klant dat er iets loos was, deed het bedrijf besluiten de webshop enkele uren plat te leggen. Blijkbaar was er bij de overgang naar een nieuw ICT-systeem iets fout gegaan. “Daardoor is er een typefout in de code geslopen én gold de korting per product en niet per bestelling. We hebben ongewild voor Kerstman gespeeld”, aldus een woordvoerder tegen het Eindhovens Dagblad.

 

Hoeveel de ongewilde vrijgevigheid Philips gekost heeft, wil het bedrijf niet kwijt. “We hebben aan een beperkt aantal consumenten de producten al geleverd en die gaan we niet terugeisen”, vertelt de woordvoerster. De andere bestellingen worden niet geleverd.

 

Voor die beslissing grijpen de juristen van Philips terug naar het fameuze Otto-arrest, dat in 2008 werd geveld. Die webwinkel had toen een televisietoestel in de aanbieding voor 99 euro, maar de rechter oordeelde dat het bedrijf “voldoende aannemelijk kon maken” dat er sprake was van een vergissing. Daardoor moest Otto de tv’s niet leveren. Philips baseert zich op dezelfde redenering: dat een aanbod op een website niet bindend is wanneer de prijs te sterk afwijkt van wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Al denken ze in Eindhoven wel na over een nieuwe kortingactie om teleurgestelde klanten te paaien...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt verhuurt elektronica in Duitsland

23/01/2017

Media Markt is in Duitsland gestart met een proefproject waarbij klanten hun elektronica kunnen huren, met de optie om het later aan te kopen. Een product moet daarbij wel minstens voor een maand gehuurd worden.

Mediamarkt sluit winkels in Gent en Mechelen

22/01/2017

De elektrowinkels van Mediamarkt aan de Korenmarkt in Gent (foto) en op de Bruul in Mechelen gaan dicht door het akkoord dat de keten sloot met Makro om de elektro-afdeling in zijn winkels over te nemen. Het personeel verhuist in principe mee.

Nu ook virtuele Dash-knoppen op Amazon

20/01/2017

Amazon heeft Amazon Dash, de gadgets waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, nu ook in virtuele vorm naar zijn website gebracht. Amazon doet voorstellen, maar klanten kunnen ook zelf versies toevoegen.

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

16/01/2017

Als de trends van de eerste drie kwartalen worden doorgetrokken, dan stevent de m-commerce in België voor 2016 af op een omzet van ongeveer 350 miljoen euro. Dat is wel nog steeds amper 4% van de totale online uitgaven.

Asos groeit sterk in buitenland

12/01/2017

De Britse kledingwebshop Asos is in het vierde kwartaal fors gegroeid op het Europese vasteland en in de Verenigde Staten. Ook in het Verenigd Koninkrijk was er nog een sterke groei, waarbij de nieuwe strategie met lagere prijzen zijn vruchten afwerpt.

Roland van den Berg nieuwe directeur e-commerce bij A.S. Watson

10/01/2017

A.S. Watson Health & Beauty Benelux heeft Roland van den Berg aangeduid als de nieuwe e-commercedirecteur. Hij wordt zo verantwoordelijk voor de groei van de webwinkels van Kruidvat en Trekpleister.

Back to top